Medvirkning uten virkning i byplanlegging?

Hvilken rolle spiller egentlig innbyggerne i utviklingen av lokalsamfunn? Hvilke konsekvenser får det om man lytter for lite (eller for mye) på innbyggerne?

Medvirkning uten virkning_illustrasjon

I denne salongen ser vi på vilkårene for innbyggermedvirkning i byplanlegging. Plan- og bygningsloven stiller forholdsvis strenge krav til innbyggermedvirkning. Ifølge Kommunal- og moderniseringsdepartementets veileder, er medvirkning ment å skulle sikre en ‘best mulig plan’ for hvordan lokalsamfunn skal utvikles der det legges vekt på at berørte og interesserte parter blir hørt, at planer ivaretar alles behov, at den fremmer demokratisk deltakelse og at den sikrer et godt beslutningsgrunnlag.

Likevel viser forskning at innbyggere sjeldent opplever at deres forslag reflekteres i endelige vedtak og at disse som oftere preges av utbyggere, kommuneadministrasjon og politikere. Betyr det at innbyggernes forslag ikke treffer og ikke evner å se kompleksiteten i byutviklingssaker? Eller er det noe med hvordan beslutningsprosessen er organisert og praktiseres? Hvilken rolle spiller innbyggermedvirkning egentlig i utviklingen av lokalsamfunn?

Til salongen kommer professor i samfunnsplanlegging, Toril Ringholm, ved Universitetet i Tromsø, forskningssjef og samfunnsplanlegger, Berit Irene Nordahl, ved OsloMet og førsteamanuensis i psykososial helse, Jan Georg Friesinger ved Universitetet i Agder. Vi får også besøk av Christian Sømme, selvutnevnt medvirkningsombud og blogger om temaet, Bernt Utne, redaktør i nettstedet Argument Agder og Aida Clarke som sitter i Ungdommens bystyre i Kristiansand.

Tid: Torsdag 16.mars kl. 19.00

Sted: Hos Naboen, Markensgate