Starter nettverk: Vil trekke menn til studiet og forhindre dropout

Syv andreårsstudenter på studiet Sosialt arbeid på UiA har etablert nettverket «Menn i sosialt arbeid». Nå har de også fått midler fra universitetet og planlegger spennende aktiviteter fremover.

Syv mannlige sosionomstudenter spaserer nedover veien foran hovedinngangen til Universitetet i Agder i Kristiansand.
SYV INITIATIVTAKERE: Nettverket «Menn i sosialt arbeid» på UiA jobber for å få flere menn til studiet, samt forebygge dropout av menn på studier hvor de er underrepresentert. Fra venstre: Julian Dahlskås (24), Nathan Kvarsten Crampah (22), Jacob Tokle Finkenhagen (25), Kevin Guttormsen Jenssen (21), Sebastian Eriksen (24), Brage Wallstedt (26), Sander Helliksen Loen (26). Foto: Ingmar Brokka Rike, UiA

Det er ingen tvil om at gjengen fra sosionomstudiet er en godt sammensveiset gjeng når de fortelle om det nystartede nettverket «Menn i Sosialt arbeid» - og latteren sitter løst når Nathan Kvarsten Crampah (22) understreker at nettverket ikke skal bli en sekt eller en mannskult.

- Det handler om å trekke menn til slike studier, og så handler det om hvordan man kan ta vare på de som har valgt disse studiene. Det handler om hvordan man kan sørge for at de får nok sosiale stimuli slik at de trives, sier 22-åringen.

- Det er også et tiltak for å forhindre dropout som man ser det har vært tegn til ved studier hvor menn er mindre representert, skyter Sander Helliksen Loen (26) inn.

- Så er det en måte å vise hva en sosionom egentlig er. Jeg føler at mange ikke helt vet hva en sosionom er. Jeg synes det er veldig viktig å tydeliggjøre det, sier Kevin Guttormsen Jenssen (21).

Sjekket klasselister

De syv sosionomstudentene husker godt hvordan de daglig sjekket klasselistene i læringsplattformen Canvas, før studieoppstart på førsteåret, for å se om det var lagt til flere menn. Nå håper initiativtakerne at nettverket «Menn i sosialt arbeid» kan gi fremtidige studenter en god start og innsikt.

- Alle husker da vi skulle starte på studiet så visste vi at det var dominert av jenter – og at det ikke var så mange gutter. Vi var derfor veldig spente fordi den sosiale biten er utrolig viktig for studenter. Det er en fordel at det er flere av samme kjønn – og derfor tenker vi at et slikt nettverk kan bidra til at de som kommer etter oss ikke skal ha den samme usikkerheten. De skal oppleve at de møter andre studenter som tar dem inn i varmen, sier Sebastian Eriksen (24).

Paintball og bowling

Brage Wallstedt (26) forteller at initiativet startet med et møte med regjeringens mannsutvalg. Så kom det spørsmål fra en av foreleserne på studiet om de kunne tenke seg å være med i samtaler om muligheten for å starte opp et nettverk. I samtalene ble formålet og planene lagt. Nettverket fikk også støtte i form av midler fra UiA.

De syv initiativtakerne forteller at støtte fra universitetet bidrar til at de lettere kan gjennomføre aktiviteter og samlinger som tiltrekker studenter – som for eksempel paintball, minigolf, bowling og paddel.

- Vi ønsker å få til et lavterskeltilbud. Det å få hjelp i form av noen økonomiske midler gjør at det også blir mye lavere terskel for å bli med på ting vi arrangerer, forteller Brage Wallstedt (26).

- Så har vi også en tanke om at det er litt lettere for andre studenter å bli med dersom vi tar initiativ og arrangerer noe - det kan være andre er redd for å ta initiativ selv, påpeker Julian Dahlskås (24).

- På sikt så kan vi også tenke oss større ting, som for eksempel å ta en felles tur til Danmark. Vi ser for oss aktiviteter som skaper samhold, og som er gøy å gjøre uansett om man kjenner folk veldig godt eller ikke, legger Nathan Kvarsten Crampah (22) til.

Messenger og Discord

Nettverket ønsker også å skape gode lavterskel-kanaler for kommunikasjon mellom medlemmene. Så langt bruke studentene en felles Messenger-chat, og de har startet opp en Discord-server.

- Her deler vi informasjon og skaper engasjement. Dersom noen har lyst til å gjøre noe, så kan man legge inn en melding og fortelle hva man skal finne på, så er det bare å slenge seg på for andre. Vi opplever at det er lettere for folk i stedet for å lage arrangementer hvor deltakere må trykke om de skal eller ikke. I disse kanalene kan man slenge ut helt enkelt og spørre folk om har lyst til å bli med, forteller Jacob Tokle Finkenhagen (25).

- Vi tenker at Messenger-gruppen, men kanskje spesielt Discord-gruppen kan være en sosial arena. Man behøver ikke nødvendigvis være med på arrangementer. Man kan ta opp ting i gruppene - så er det en fin måte å kunne få til et fellesskap der, avslutter Sebastian Eriksen (24).