Topplederkonferanse ved Norsk Rådmannsforum 2020

Styrket kommunalt lederskap: Kommunedirektørens rolle og godt samspill

Hva kan tidligere studier fortelle oss om kommunedirektørens rolle og hvordan kan et godt samspill mellom kommunedirektør og ordfører se ut? Dette er spørsmål som ble diskutert under Norsk Rådmannsforum sin Topplederkonferanse i august, med bidrag fra Senter for anvendt kommunalforskning.

Norsk Rådmannsforum sin Topplederkonferanse gikk av stabelen 27.- og 28. august, konferansen foregikk denne gangen både digitalt og fysisk med en rekke kommunedirektører som deltakere. Camilla Stoltenberg (FHI), Nikolai Astrup (KMD) og professor Morten Øgård ved Senter for anvendt kommunalforskning var blant innlederne på konferansen.

Øgård presenterte både tidligere studier av kommunedirektører og et pågående FoU prosjekt som blant annet skal belyse hva som bidrar til et godt samspill i det kommunale lederskapet.

Kommunedirektørens rolle

Gjennom en tidslinje som strekker seg tilbake til 1950- tallet og frem til i dag presenterte Øgård studier av kommunedirektører. Disse har hatt et søkelys på kommunedirektørens rolle i samspill med politikken og den politiske ledelsen. Studiene viser at utviklingen har gått fra rollen som en ren administrativ leder på 1950- tallet, til den faglige lederen på 1990- tallet og til i dag hvor det stilles økte krav til samskaping og innovasjon som igjen fordrer rollen av kommunedirektøren som en strategisk aktør.

Øgård stiller spørsmål ved å om endringene i den nye kommuneloven som skal tydeliggjøre ansvaret mellom administrativ og politisk ledelse er i tråd med den utviklingen vi ser i kommunedirektørens rolle.

FoU prosjekt: Styrket lederskap i kommunal sektor

Dette er noe KS ønsker å finne mer ut av og har gitt Senter for anvendt kommunalforskning oppdraget om FoU- prosjektet Styrket lederskap i kommunal sektor – gjeldende rett, roller og rolleforståelse mellom folkevalgte og kommunedirektør.

Prosjektet skal belyse:

• En fremstilling av gjeldende rett og hvordan ny kommunelov styrker både det folkevalgte og det administrative nivået, og bidrar til en klarere ansvarsfordeling.
  • Hva som i praksis kjennetegner et godt samspill mellom de folkevalgte og administrasjon, og hvilke virkemidler som kan brukes for å utvikle samspillet
  • Særlig kunnskap om kommunedirektørens rolle og hvordan kommunestyret utøver sin profesjonelle arbeidsgiverrolle overfor kommunedirektøren.

Pågående spørreundersøkelse

I perioden september - oktober 2020 er det sendt ut en spørreundersøkelse til samtlige kommunedirektører og ordførere i Norge. Spørreundersøkelsen vil bidra til å belyse hva som kjennetegner et godt samspill mellom de folkevalgte og administrasjon, og hvilke virkemidler som kan brukes for å utvikle samspillet.

Har du spørsmål prosjektet? Ta gjerne kontakt med SAKOM ved faglig leder professor Morten Øgård eller administrativ kontaktperson Nichole E. Silva

Hør reportasjeklipp om prosjektet på NRK Sørlandet radio her.

UiA skal se på samarbeidet mellom rådmenn og politikere

FoU prosjekt: Styrket lederskap i kommunal sektor – gjeldende rett, roller og rolleforståelse mellom folkevalgte og kommunedirektør

Program Topplederkonferansen 2020, Norsk Rådmannsforum