UiA og indisk toppuniversitet samarbeider om fremtidens droner

Universitetet i Agder utkonkurrerte samtlige utdanningsinstitusjoner da Program for styrket indisk-norsk forskningssamarbeid ble utlyst av Forskningsrådet. UiA vant kappløpet med prosjektet UAV-kommunikasjon og lavsporingsnivå, LUCAT.

Professor Daniel Romero (UiA), professor Phaneendra K. Yalavarthy (Indian Institute of Science),  professor Baltasar Beferull (UiA) og professor Linga Reddy Cenkeramaddi (UiA).
Professor Daniel Romero (UiA), professor Phaneendra K. Yalavarthy (Indian Institute of Science), professor Baltasar Beferull (UiA) og professor Linga Reddy Cenkeramaddi (UiA).

LUCAT er det eneste prosjektet hvor det prestisjetunge indiske universitetet Indian Institute of Science Bangalore (IISC) samarbeider med et norsk universitet innenfor kommunikasjonsteknologi, signalbehandling og maskinlæring. Prosjektet vil gi et viktig bidrag til internasjonaliseringen av norsk forskning.

– Dette er med på å sette Norge og spesielt UiA på kartet innenfor teknologi og ingeniørfag, sier Baltasar Beferull-Lozano, professor ved UiA og leder for WISENET-laben.

Fremtidens sporingssystem

Prosjektet tar sikte på å utvikle avanserte og robuste algoritmer for å oppdage og nøyaktig spore raskt bevegelige UAVer, populært kalt droner. Det meste av forskningen vil foregå ved WISENET-laben i Grimstad og Robert Bosch-senteret for IKT systemer, IISc Bangalore. WISNET inkluderer både institutt for IKT og institutt for ingeniørfag i Grimstad, og er den eneste laben for signalprosessering og trådløse nettverk ved UiA.

WISENET er også det eneste laboratoriet ved UiA finansiert av Forskningsrådet gjennom Toppforskingsprogrammet, som er Forskningsrådets mest prestisjefylte program.

Professor Linga Reddy Cenkeramaddi (foto)

Prosjektleder, Professor Linga Reddy Cenkeramaddi. (Foto: Anette Hauso).

– Prosjektet vil styrke forskningspartnerskapet mellom Norge og India i kommunikasjonsteknologi og sporing av UAVer, samt nye maskinalgoritmer. Det vil også møte samfunnsmessige utfordringer ved å forbedre miljøovervåking, transport, sikkerhet og robusthet i energiinfrastruktur, sier prosjektleder, professor Linga Reddy Cenkeramaddi ved Universitetet i Agder.

Stort budsjett

Prosjektets totale budsjett er 11,3 millioner kroner, med en nettofinansiering fra Forskningsrådet på ca. 10 millioner kroner. IISc Bangalore har mottatt tilsvarende finansiering fra Department of Science and Technology. Prosjektets varighet er tre år og startdato er satt til juni 2018.

I dette prosjektet, som tilsvarende prosjekter fra Forskningsrådet, sendes det årlige rapporter. De vitenskapelige resultatene av prosjektet vil bli formidlet blant et bredt publikum gjennom publikasjoner, konferanser, demonstrasjoner og prosjektets nettsted. Tekniske fremskritt vil bli spredt innenfor det vitenskapelige forskningsmiljøet.

Toppforskere ved Universitetet i Agder

Daniel Romero (foto)

Professor Daniel Romero vil inneha en viktig rolle i prosjektets forskning. (Foto: Anette Hauso).

Det er tre professorer fra Institutt for IKT ved UiA som er aktivt involvert i dette prosjektet, professor Baltasar Beferull-Lozano, professor Linga Reddy Cenkeramaddi og professor Daniel Romero. Professor Linga Reddy Cenkeramaddi skal lede og koordinere forskningen. Han har erfaring fra det indiske utdanningssystemet hvor hans bachelor- og mastergrad ble fullført fra prestisjetungt institutt, Indian Institute of Technology.

Til dette prosjektet skal det ansettes to nye PhD kandidater, finansiert av UiA.

Fra IISc`s side vil det ansettes tre nye PhD stillinger, finansiert av IISc. Det vil også være to professorer fra IISc tilknyttet prosjektet, professor Amrutur Bharadwaj og professor Chandra R. Murthy, samt en teknisk assistent, professor Abhay Sharma fra IISc.

Prosjektet vil også involvere eksterne samarbeidspartnere som blant annet Universitetet i Texas Austin, Det indiske institutt for teknologi Hyderabad og Universitetet i Oslo.

Fremtidens selvstyrte droner

I prosjektoppsummeringen står det at målet med prosjektet er å designe, utvikle og implementere integrert teknologi for kommunikasjon og sporing. Fremtidige droner vil kunne utføre selvstyrte operasjoner i tett befolkede områder.

Prosjektets hovedmål er å nøyaktig spore ubemannede droner ved hjelp av smarte sensorer, samt utvikle avanserte maskinlæringsmetoder, signalbehandlingsalgoritmer og kommunikasjonsteknologi.

– Dette gir løsninger med betydelig økt ytelse for sporing og klassifisering av  gjenstander, sammenlignet med eksisterende løsninger. Prosjektet vil også styrke forskningsbasert undervisning ved UiA og IISc på alle nivåer, inkludert PhD innenfor elektronikk, systemutvikling og IKT, sier professorene Baltasar Beferull-Lozano, Daniel Romero og Linga Reddy Cenkeramaddi.

Professor Baltasar Beferull-Lozano (foto)

Professor Baltasar Beferull-Lozano. (Foto: Anette Hauso).