– Det mest nyttige studiet jeg har vært borti

Handelshøyskolen Executives nye pilotprogram i teknologiledelse får svært gode tilbakemeldinger.

Foto av ledergruppen
Hele ledergruppen til Sørlandets rehabiliteringssenter deltar i pilotprogrammet i teknologiledelse. Fra venstre: HR-leder Lena Verdal Vittali, enhetsleder Gro Boge Aasheim og daglig leder Reidun Meberg.

– Her får vi innsikt i teorier som vi kan bruke i bedriften dagen etter vi har lært det. Programmet er konkret og praksisnært, og er lagt opp slik at det passer i en travel hverdag, sier Gro Boge Aasheim.

Hun er enhetsleder for grupperehabilitering ved Sørlandets rehabiliteringssenter, og deltaker i piloten i teknologiledelse. Hele ledergruppa til bedriften er med, noe som gir dem godt utbytte.

Podcaster i stedet for klasserom

– For oss var det en forutsetning at hele ledergruppa skulle være med. Tiden etter pandemien har vært utfordrende for oss, og vi trengte et fornyet formål med det vi jobber med. Vi har satt av felles tid hver fredag for å gå igjennom det vi lærer sammen. Vi har prøvd en del forskjellige opplegg før, men dette er det mest nyttige studiet jeg har vært borti, sier daglig leder Reidun Meberg.

Pilotprogrammet er sentrert rundt podcaster. Emneansvarlig John Skaar intervjuer ukentlig en leder om ledelsesteori, som deltakerne hører på og løser oppgaver basert på innholdet. Programmets ambisjon er å få til varige forbedringer av bedriftskulturen, og se klare effekter allerede i løpet av programmet. Teori blir omsatt til praksis i små doser i hos de deltagende bedriftene.

– Vi legger stor vekt på å få til refleksjoner og testing direkte i bedriftens miljø, for umiddelbar læring. Fokuset ligger på prosessledelse og teknologiutvikling, rettet mot mellomledere og sentrale fagpersoner i små- og mellomstore bedrifter, sier Skaar.

Foto av John Skaar

– Vi legger stor vekt på å få til refleksjoner og testing direkte i bedriftens miljø, sier emneansvarlig John Skaar.

Teori og praksis

Han har selv over 20 års erfaring fra byggebransjen, og vet hva det vil si å ha en travel hverdag. Podcastene er knyttet til faglitteratur om ledelse, hvor det faglige teamet og utvalgte intervjuobjekter diskuterer innholdet og knytter det til praksis. Blant intervjuobjektene finner vi den bestselgende forfatteren Stephen M. R. Covey og forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

– Å få grundige tilbakemeldinger fra deltakerne har vært veldig viktig i pilotprogrammet, og vi har justert og utviklet programmet underveis. Tanken er ikke at studentene skal lese alle bøkene vi snakker om, men bli inspirert og finne det du ønsker å lære mer om, sier Skaar.

For Sørlandets rehabiliteringssenter har deltakelsen ført til en ny giv i bedriften.

– Vi har brukt kunnskapen til å bevisst og systematisk involvere våre ansatte på en ny måte. Vi har fått lære mer om effektivisering og forbedringskultur, og jobber med dette kontinuerlig, sier Aasheim.

Plass til flere

Pilotprogrammet vil pågå frem til sommeren 2023, og videreføres deretter med nytt opptak fra høsten 2023. Bedrifter og virksomheter i distriktene prioriteres.

– Neste opptak kan vi ha flere bedrifter inne, men det er nå blitt en forutsetning at hele ledergruppen melder seg på. Det har mye å si for effekten programmet har for bedriften, sier Skaar.

Høres dette ut som noe for din bedrift? Da kan du kontakte John Skaar på john.skaar@uia.no

Les også: