Er det egentlig nødvendig å ha budsjett?

– En budsjettprosess kan svekke ambisjonsnivået i en bedrift, sier dosent Terje Heskestad ved Handelshøyskolen ved UiA.

Dosent Terje Heskestad fortale om Beyond Budgeting, foto.
Dosent Terje Heskestad fortale om Beyond Budgeting.

Equinor, Det Norske Veritas og Hennig-Olsen Is driver alle uten budsjett. Tankegangen kalles «Beyond Budgeting», og var blant temaene på Handelshøyskolen ved UiAs frokostseminar onsdag 12. september.

- Stadig flere bedrifter ser at det å ha et budsjett krever mye jobb, og tiden til de ansatte kan brukes mer effektivt. Mange sparer på knapper og glansbilder fra budsjett til budsjett, og går glipp av det store bildet. I stedet kan de fokusere på det som betyr noe, nemlig verdiskaping, sa Heskestad under frokostseminaret.

Uten budsjett siden 1970

Som eksempel brukte han Svenske Handelsbanken, som droppet budsjett allerede på 1970-tallet.

- Du skulle tro at det ville bli totalt anarki, men de styrer heller bedriften på en annen måte. Banken klarte seg godt under finanskrisen, og leverer jevnt gode resultater. Å ikke ha budsjett kan skjerpe fokus. En budsjettprosess kan svekke ambisjonsnivået i en bedrift, sa Heskestad.

Økonomidirektør Vibekke Hellesund fra Hennig-Olsen Is fortalte under frokostseminaret om sin bedrifts arbeid med styringsfilosofien Lean. Alle som jobber i bedriften, har fokus på å tenke kundeverdi i alt de gjør.

Økonomidirektør Vibekke Hellesund i Hennig-Olsen Is, foto.

Økonomidirektør Vibekke Hellesund i Hennig-Olsen Is fortalte om deres arbeid med Lean.

- Vi jobber med å skape flyt i bedriften, og følge produktet fra råvare til salg. Dette innebærer at alle jobber med å forbedre det de gjør, og hele bedriften tar mange små steg hele tiden, sa Hellesund.

Mottar 12.000 fakturaer i året

Lean-filosofien er hentet fra Toyotas produksjonssystem, som vektlegger å minimere sløsing av ressurser og tid.

- Vi har tegnet og kartlagt alle våre prosesser for å se hvor vi kan effektivisere i vår bedrift. På økonomiavdelingen fant vi ut at vi mottar rundt 12.000 fakturaer i året, og at vi hadde fem forskjellige måter vi mottok dem på. Det viste seg at det var ganske mange steg, og det tok mye tid, sa Hellesund.

Det neste frokostseminaret holdes 10. oktober, og temaet blir formueskatt.