Etterspør bærekraftskompetanse

Handelshøyskolen Executives nye kurs i bærekraftsrapportering gir deg innsikt i morgendagens krav til norske bedrifter.

Bildet viser etter- og videreutdanningsstudenter som sitter rundt et bord.
Det nye emnet i bærekraftsrapportering ble gjennomført som et prøveprosjekt i 2022, og fortsetter våren 2023. Foto: South Coast Creative

– Bærekraftsrapportering vil bli helt sentralt for norske bedrifter i årene som kommer. Vi merker allerede etterspørsel etter bærekraftskompetanse når våre medlemsbedrifter inngår nye kontrakter. Dette er noe av grunnen til at jeg selv tar dette kurset, sier Tom Fidjeland.

Han er administrerende direktør i GCE NODE, en verdensledende næringsklynge på Sørlandet. 109 bedrifter er tilknyttet klyngen, mesteparten innen olje, gass, offshore, energi og maritim industri.

Lyst til å lære mer om bærekraftsrapportering? Søk opptak til neste kurs her.

Hva er bærekraftsrapportering?

Bærekraftsrapportering har blitt snakket om lenge, men ulykker som Exxon Valdez-forliset i 1989 satte virkelig fart i utviklingen. Det innebærer at bedrifter må rapportere sin bærekraftighet på flere områder. Dette gjelder ikke bare miljøhensyn, men også sosiale forhold og styremåter i bedriftene.

Bildet viser Tom Fidjeland, Isabelle Louise-Aabel og André Tofteland.

Fra venstre: Tom Fidjeland, Isabelle Louise-Aabel og André Tofteland. Foto: South Coast Creative.

– Det er viktig for oss å være i forkant. Dette er på mange måter det grønne skiftet i praksis. Dette er en kompetanse vi trenger, og ønsker å kunne hjelpe våre medlemmer med, sier Fidjeland.

– EU vil komme med krav om bærekraftsrapportering fra 2023. Dette er det mange som er klar over, men mange mangler kunnskap om hvor detaljert denne rapporteringen skal være. De store selskapene må dokumentere gjennom hele sin verdikjede, fra underleverandører, via egen aktivitet til kunden, sier emneansvarlig André Tofteland.

I Norge fra 2024

Norge har utsatt innføringen av bærekraftsrapportering til 2024, som vil si at det først skal rapporteres på fjoråret i 2025. Allerede posisjonerer konsulent-bransjen og revisorbransjen seg for det store behovet som vil komme.

– Tempoet er det overraskende her. Vanligvis tar det årevis å innføre noe så omfattende, men her trykker EU virkelig på gasspedalen. Bærekraftsrapportene skal også revideres, så her nytter det ikke å levere noe halvveis, sier Tofteland.

– Ambisiøs satsning

Ambisjonene for bærekraftsrapporteringene er at det skal bidra stort til at verden skal kunne nå klimamålene, og få et bedre arbeidsliv på veien dit.

– Når myndighetene får bærekraftsrapporter fra alle, blir det enklere å se hvordan tiltak skal iverksettes. Dette er en veldig ambisiøs satsning, og det gjør det spennende å lære mer om, sier Tofteland.

Videreutdanningen innen bærekraftsrapportering og ansvarlig eierskap er gjennomført som et prøveprosjekt i 2022, i samarbeid med Næringsforeningen i Kristiansandsregionen og Klimapartnere Agder.

Fra våren 2023 tilbys et nytt kurs på deltid. Les mer om tilbudet her.