Fullførte ny mastergrad i bærekraft i Indonesia

UiAs samarbeid med Gadjah Mada University (UGM) i Indonesia har ført til et helt nytt studieprogram. Nå er de første studentene uteksaminert.

Uteksaminerte studenter fra blant annet Vietnam, Filippinene, Kambodsja, Indonesia, Malaysia, Myanmar og Thailand deltok på masteravslutningsseremonien. Foto: professor Stein Kristiansen
Masteravslutningsseremonien ble etterfulgt av lunsj med mer enn 20 gjester i Scanity, Scandinavia Community, som er en del av Det Norske Hus på UGMs campus i Yogyakarta. Foto: professor Stein Kristiansen

– Det er hyggelig at alle 23 studenter på første kull er uteksaminert, og at over 25 års samarbeid mellom UiA og UGM omtales som et «flaggskip» av den norske ambassadøren, Kjell Tormod Pettersen, som deltok. Masteravslutningsseremonien var en stor og viktig seremoni på UGM og for disse studentene, sier professor Stein Kristiansen ved Handelshøyskolen ved UiA.

Han har ledet arbeidet med å etablere det unike studieprogrammet Master i Sustainability Management.

I det første kullet deltok studenter fra åtte ASEAN (Association of Southeast Asian Nations)-land.

På seremonien fikk studentene sitt vitnemål fra UiA og UGM, utdelt av dekan på økonomifakultetet ved UGM og den norske ambassadøren.

Unikt og intensivt studieprogram med internship-mulighet i Norge

Studieprogrammet er basert på en Master of Business Administration med bærekraftfokus, og studentene fullfører studieprogrammet på kun 1.5 år. Undervisningen foregår ved UGM de første to semestrene. Deretter reiser studentene til UiA for å ta internship i norske bedrifter og organisasjoner og for å skrive masteroppgave.

Les mer om bidrag til et tverrfaglig forskningssamarbeid om energiomstilling i Asia

Under internshipsperioden i fjor høst har flere av UiAs samarbeidspartnere - blant annet Yara, Agder Energi, DNV, Scatec, Badan Informasi Geospasial, Tinfos,United Natoins Global Compact, NMBU, Telenor, Tomra, Jotun, Kongsberg og Aid Environment - sponset studentenes opphold i Norge.

Andre kull er godt i gang i Indonesia

Andre kull

Studentene på andre kull fotografert i Det Norske Hus, Rumah Norwegia.

Denne våren startet det andre kullet med 25 studenter fra 10 land, inkludert fem norske studenter, studiet ved UGM. Studentene skal ta 90 studiepoeng på ett år i Indonesia, og planen er å ta internship i Norge våren 2024.

– Jeg var ekstremt imponert av det faglig høye nivået og at flere av søkerne ville vært aktuelle for studier på PhD-nivå, sier dekan Roger Normann. Han deltok i intervjuer av søkere i fjor.