– Skiller seg ut i mengden

Handelshøyskolen Executives kurs i endringsledelse, team og samskaping nærmer seg slutten. Studentene har tatt 30 studiepoeng på to semestre.

Bildet viser Siv Kirsten Dugan Eftestøl.
Siv Kirsten Dugan Eftestøl er snart ferdig med EVU-kurset "Endringsledelse, team og samskaping". Foto: UiA

– Kurset har vært veldig motiverende og engasjerende, mye på grunn av en god foreleser. Jeg har erfaring fra andre kurs, og dette skiller seg ut i mengden, sier Siv Kirsten Dugan Eftestøl.

Hun er en av femten studenter som snart er ferdige med etter- og videreutdanningskurset «Endringsledelse, team og samskaping», ledet av førsteamanuensis Tor Geir Kvinen. Kurset går over to semestre, og er fordelt på seks samlinger.

– For meg som foreleser er det gøy å bli godt kjent med studentene over to semestre. De får også satt seg dypere inn i det vi jobber med, og får delt mer av sin kompetanse, sier Tor Geir Kvinen.

Les mer om tilbudet her.

Knytter teori og erfaring

Eftestøl jobber som postbud i Posten Norge, en bedrift som har gjennomgått store endringer.

– Kompetansen jeg får i kurset er noe jeg kan benytte i det daglige. Samfunnet er jo i endring, så å kunne noe om hva som driver frem god endring gir meg en god forståelse, sier Eftestøl.

– Vi har undervist i endringsledelse i flere år, og vet at det er stor etterspørsel etter denne kompetansen. Så når vi først ville lage et tilbud for de som ville gå dypere inn i et tema, ble det naturlig med dette. Ønsket vårt er å gi studentene verktøy de kan bruke i det daglige, og knytte teoriene til sin egen erfaring, sier Kvinen.

Bildet viser Tor Geir Kvinen.

Førsteamanuensis Tor Geir Kvinen. Foto: UiA

Vanligvis tilbyr Handelshøyskolen Executive kurs på 7,5 og 10 studiepoeng på ett semester, så å tilby ett på 30 studiepoeng over to semestre er en stor økning.

Senker terskelen

– Jeg liker å jobbe tett på studentene, skape en relasjon og få innsikt i deres praktiske erfaring. Det har jeg virkelig fått gjøre med denne gruppen. Mange av dem har aldri gått inn dørene til et universitet før, så det er viktig for meg å prøve å senke terskelen så mye som mulig, sier Kvinen.

Planen er å tilby et nytt kurs på 30 studiepoeng i prosjektledelse høsten 2024. Mer informasjon om dette vil komme senere.

– I tillegg til kompetansen er det også mulig å bygge videre med andre kurs. For noen kan dette være starten på et skikkelig karriereløft, sier Tor Geir Kvinen.