UiA tilbyr mellomlederutdanning i Arendal og Setesdal

Universitetet i Agder ønsker å tilby samlingsbasert videreutdanning i Arendal og Setesdal. Tilbudet er utarbeidet i samråd med Arendal kommune og Setesdal Regionråd.

Bilde av mennesker på kurs.
Mellomleder-utdanningene er beregnet på de som har arbeidserfaring, men mangler formell kompetanse.

– Arendals næringsliv er preget av tung industriell kompetanse. Mange av mellomlederne i kommunen har blitt rekruttert gjennom sin faglige kompetanse, og har derfor behov for faglig påfyll innen ledelsesfag, sier Geir Hammersmark i Arendal kommunes næringsavdeling.

Tilbudet som starter opp i Arendal heter «Lederrollen i teori og praksis», og vil ta for seg temaer som ledelsesteori, moderne perspektiver på ledelse og hvordan du kan utvikle og trene dine medarbeidere og deg selv. Mellomleder-utdanningen skal være samlingsbasert, og gjennomføres på deltid parallelt med jobb. Det er Handelshøyskolen Executive ved UiA som står bak tilbudet. For å kunne ta kurset må du enten ha generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Vil nå ut i Agder

– Vi har flere ganger vært med på «Påfyll i sjøkanten», i samarbeid med Eureka Kompetanse. Nå ønsker vi å gi Arendal et spesialtilpasset videreutdanningstilbud, for å nå ut til de som ikke kan ta seg fri for å reise til Kristiansand, sier Hilde Vik, program- og markedsansvarlig for Handelshøyskolen Executive.

Det ble åpnet for søknad 1. mars, og studiet har første samling 8.-9. september. Førsteamanuensis Tor Geir Kvinen vil lede samlingene. Han har mer enn 25 års erfaring som kursleder og konsulent innen organisasjon- og lederutvikling for privat og offentlig sektor.

Det blir totalt tre samlinger i løpet av høsten i lokalene til Eureka kompetanse i Arendal sentrum.

Det er også lagt planer for videre tilbud i Arendal i 2021, med utdanningstilbud innen grunnleggende bedriftsøkonomi og strategi, innovasjon og forretningsutvikling.

UiA på Evje

I Setesdal tilbys «Grunnleggende bedriftsøkonomi». Tilbudet gir deltakerne kompetanse på finansiell rapportering, økonomiske problemstillinger og budsjettoppfølging. Det er ikke noe krav om at søkere har gjennomført høyere utdanning fra før.

– Vi ønsker at befolkningen i Setesdal kan få tilgang på kurs og utdanning uten å måtte ta hele dagen fri for å reise til Kristiansand, sier Rita Hansen.

Hun er daglig leder av Setesdal Regionråd, og ser frem til oppstart av tilbudet i september.

Mellomleder-utdanninga skal være samlingsbasert, med en kombinasjon av dag- og kveldssamlinger på Evje og undervisning på nett. Målet er å styrke den formelle mellomleder-kompetansen i Setesdal.

– Vi ønsker å gi mellomledere større trygghet i å ta økonomiske avgjørelser, gjøre enkle økonomiske analyser og få en forståelse av hvordan digitale verktøy kan bidra til økt lønnsomhet i bedriften deres, sier Hilde Vik.

Det ble åpnet for søking til studiet den 1. mars. Studiet har fått redusert egenandel, og har plass til 15 personer.

– Det finnes mye god realkompetanse i heile regionen, og vi ønsker å gi mellomledere og ansatte i regionen muligheter til å formalisere den kompetansen, sier Vik.

Universitetslektor Glenn Qvam Håkonsen er fagansvarlig for tilbudet. Det vil bli gjennomført en dagsamling for oppstart den 8. september, etterfølgt av seks kveldssamlinger fra september til november.