Funksjonsbeskrivelse for fagkoordinator i grunnskolelærerutdanningene
Vedtatt at Styret for lærerutdanningene 02.05.2018
I henhold til kvalitetssystemet og instruks for instituttleder, skal instituttleder utpeke fagkoordinatorer som, i samarbeid med studieleder, bidrar til utvikling av grunnskolelærerutdanningene.
Fagkoordinator skal:
1. Bidra til utviklingen av studieprogrammene ved å:
a) delta i programgruppen for grunnskolelærerutdanningene
b) være et bindeledd mellom Avdeling for lærerutdanning, praksisfeltet og fagmiljøet fagkoordinator representerer.
c) være pådriver for kvalitet i faglig innhold, profil og relevans i det aktuelle faget d) bidra i arbeidet med internasjonalisering ute og hjemme
2. Bidra til at faget har studentaktive og varierte undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som sikrer at læringsutbyttet oppnås, ved å:
a) stimulere til at undervisnings-, lærings- og vurderingsformene er profesjonsrettet og forskningsbasert
b) være pådriver for å ta i bruk digitale verktøy i undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
c) være pådriver for kvalitet i faglig veiledning d) stimulere til at studentene tar en aktiv rolle i læringsprosessen
3. Bidra i kvalitetsarbeidet i faget i henhold til universitetets kvalitetssystem blant annet ved å:
a) lede faglærermøter
b) bidra til at resultatene av kvalitetsarbeidet følges opp i fagmiljøet og/eller programgruppen c) melde eventuelle kvalitetsavvik til instituttleder
4. Være pådriver for et godt læringsmiljø ved å:
a) sikre at studentene får en god faglig introduksjon, som grunnlag for oppnåelse av læringsutbyttet
b) stimulere til at studentene inkluderes i det akademiske fellesskapet og i forskningsprosjekter
c) være pådriver for et inkluderende læringsfellesskap blant annet ved å:
i. bidra i forebyggende arbeid mot mobbing og trakassering ii.sørge for at bekymringsmeldinger blir bragt videre til studieleder, instituttleder eller administrasjonen
5. Andre oppgaver Gi innspill til instituttleder om behov for personalressurser i faget