Vedtatt av universitetsstyret 22.06.2011 med endringer vedtatt av universitetsstyret 07.03.2018 (med virkning fra 01.08.2018)
Studieledere utgjør sammen med dekan og administrativ leder, avdelingens ledergruppe. Studieleder rapporterer til dekanen.
Studieleder har følgende ansvar og oppgaver:
1. Generell faglig ledelse
a) medvirke til utarbeidelse av strategisk plan og årlige handlingsplaner for lærerutdanningene og implementering av disse
b) bidra til å utvikle faglige nettverk i lærerutdanningene, regionalt, nasjonalt og internasjonalt c) medansvar for samarbeid med skole- og barnehageeiere og andre aktuelle samarbeidspartnere og overordnet ansvar for samarbeid med den enkelte skole og barnehage
d) utføre andre oppgaver delegert fra dekan for lærerutdanning
2. Utdanningsledelse
a) Lede arbeidet med studieprogrammets faglige innhold, profil og relevans ved å:
lede utviklingen av studieprogrammet i tråd med rammeplaner og nasjonale retningslinjer og med tanke på helhet og sammenheng
bidra i arbeidet med internasjonalisering ute og hjemme, herunder sikre at det legges til rette for studentutveksling i studieprogrammet
ta initiativ til at studieprogrammet utnytter muligheter for finansiering av utviklingstiltak i studier og emner gjennom lokale, nasjonale og internasjonale ordninger
i samarbeid med fakultetene og dekan for lærerutdanningene bidra til å utvikle valgtilbud i lærerutdanningene og etter- og videreutdanningstilbud som er relevant for studieprogrammene
være pådriver for å videreutvikle nye former for samarbeid med arbeids- og samfunnsliv
være pådriver for god sammenheng mellom utdanning og forskning
b) Bidra til at studieprogrammets emner har varierte undervisnings-, lærings, og vurderingsformer som sikrer at studiets læringsutbytte oppnås ved å:
i samarbeid med fakultetene stimulere til å ta i bruk digitale verktøy i undervisnings-, lærings- og vurderingsformer i lærerutdanningene
bidra til at lærings-, undervisnings- og vurderingsformene er forskningsbaserte
foreslå tiltak for å sikre profesjonskompetanse i utdanningene
c) Lede kvalitetsarbeidet i studieprogrammet i henhold til universitetets kvalitetssystem blant annet ved å:
lede studieråd
utarbeide årlig studiumrapport samt organisere, og gjennomføre periodisk programevaluering
i samarbeid med fakultetene bidra til kvalitetsarbeidet på emnenivå gjennomføres i samsvar med universitetets kvalitetssystem, og bidra til at resultatene av kvalitetsarbeidet følges opp
lede og videreutvikle arenaer for samhandling med instituttledere, fagkoordinatorer og andre samarbeidspartnere på fakultetene
bidra til at felles problemstillinger som gjelder studiekvalitet i lærerutdanningene, tas opp på aktuelle arenaer
d) Være pådriver for et godt læringsmiljø i studieprogrammet blant annet ved å:
bidra til godt samarbeid med studenter og studenttillitsvalgte, og legge til rette for at studenter kan bidra aktivt i utviklingen av lærerutdanningene
sikre at studentene får en god faglig og sosial introduksjon til studieprogrammet gjennom ulike førstesemestertiltak og bidra til at dette også gjennomføres på emnenivå
følge opp universitetets arbeid mot mobbing og trakassering med forebyggende arbeid, og delta i behandling av varsler og bekymringsmeldinger knyttet til slike saker
e) Være pådriver for profesjons- og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid relatert til lærerutdanningene, i samarbeid med dekanene