Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Universitetsstyret
Universitetsstyret har det overordnede ansvar for universitetets kvalitetsarbeid og for utvikling av den totale studieportefølje. Styret fatter vedtak om etablering og nedlegging av studieprogram på 30 studiepoeng eller mer. Styret behandler årlig utdannings- og forskningsmelding, og fastsetter fokusområder for kommende års melding og kvalitetsrapporter fra fakultetene/Avdeling for lærerutdanning. Videre vedtar styret endringer i kvalitetssystemet og lokale forskrifter, samt instrukser og mandat for styrer, utvalg og personroller som har ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet.
Universitetets utdanningsutvalg
Universitetets utdanningsutvalg fører på vegne av universitetsstyret tilsyn med kvaliteten i studieprogrammene. Utdanningsutvalget akkrediterer nye studieprogram og reakkrediterer studieprogram etter periodisk programevaluering. I tillegg kan Utdanningsutvalget iverksette periodisk programevaluering basert på risikovurdering.
Universitetets forskningsutvalg
Universitetets forskningsutvalg uttaler seg om saker som gjelder akkreditering og reakkreditering av studieprogram på ph.d.-nivå.
Universitetets læringsmiljøutvalg
Universitetets læringsmiljøutvalg tar opp og behandler saker som angår studentenes fysiske, psykososiale, organisatoriske, digitale og pedagogiske læringsmiljø.
Fakultetsstyret
Fakultetsstyret har det overordnede ansvar for fakultetets kvalitetsarbeid og for utvikling av studieporteføljen. Fakultetsstyret etablerer og legger ned emner og eksternt finansierte studier til og med 30 studiepoeng. Fakultetsstyret akkrediterer og reakkrediterer frittstående emner og eksternt finansierte studietilbud til og med 30 studiepoeng. Fakultetsstyret skal uttale seg i forbindelse med forslag om etablering og nedlegging av øvrige studieprogram og vedtar endringer i studieplaner. Fakultetsstyret fastsetter syklus for periodisk programevaluering og kan også iverksette slik evaluering basert på risikovurdering. Fakultetets årlige kvalitetsrapport vedtas i fakultetsstyret. Fakultetsstyret kan delegere oppgaver til et utdanningsutvalg på fakultetet.
Styret for lærerutdanningene
Styret for lærerutdanningene har et overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet i lærerutdanningene og for utvikling av universitetets lærerutdanninger og skal uttale seg i forbindelse med forslag om etablering og nedlegging av lærerutdanninger. Styret for lærerutdanningene vedtar endringer i studieplaner og vedtar årlig kvalitetsrapport. Styret for lærerutdanningene fastsetter syklus for periodisk programevaluering og kan også iverksette slik evaluering basert på risikovurdering.
Studieråd/ph.d.-programråd
Alle gradsgivende studieprogram og praktisk-pedagogisk utdanning skal ha studieråd/ph.d.-programråd som bidrar til utvikling av studieprogrammet og studentenes totale læringsmiljø. Studieråd/ph.d.-programråd arrangeres minimum én gang per semester. Studieråd gir blant annet innspill til årlig studiumrapport. Ph.d.-programråd behandler blant annet framdriftsrapporter fra studenter og veiledere minimum én gang per år og gir innspill til årlig kvalitetsrapport om ph.d.-utdanningen.
Fakultetsstyret kan delegere oppgaver fra ph.d.-programråd til et spesialiseringsutvalg.
Fakultetene og Avdeling for lærerutdanning organiserer selv øvrige arenaer for sitt kvalitetsarbeid.
Faglærermøte skal gjennomføres for alle studieprogram minimum én gang per semester. I faglærermøte diskuteres resultatene av studentenes evaluering av emner, praksis og utvekslingsopphold i studieprogrammet. Faglærermøtet gir anbefalinger om endringer i emner og studieprogram. Faglærermøter for lærerutdanningene gjennomføres både på programnivå og fagnivå. For ph.d.-program kan faglærermøter også gjennomføres på spesialiseringsnivå. Sammensetning av faglærermøte for de enkelte studieprogram fastsettes av fakultetet/Avdeling for lærerutdanning. Universitetets utdanningsutvalg fastsetter veileder for faglærermøte.
Fakultetets/Avdeling for lærerutdannings ledermøte drøfter status for studieporteføljen og tiltak som oppfølging av studiumrapporter/kvalitetsrapport om ph.d.-utdanningen og rapporter etter periodisk programevaluering.
Rektor
Rektor har et overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet på vegne av styret, og har ansvar for de årlige styringsdialogene mellom universitetsledelsen og ledelsen ved fakultet/Avdeling for lærerutdanning.
Viserektor for utdanning
Viserektor for utdanning leder universitetets utdanningsutvalg og har et overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet og for å føre tilsyn med kvaliteten i studieprogrammene.
Viserektor for forskning og tverrfaglige satsinger
Viserektor for forskning og tverrfaglige satsinger leder universitetets forskningsutvalg og har sammen med viserektor for utdanning et overordnet ansvar for kvalitetsarbeid i studieprogram på ph.d.-nivå.
Viserektor for samfunnskontakt og nyskaping
Viserektor for samfunnskontakt og nyskaping har et overordnet ansvar for universitetets kontakt med samfunns- og arbeidsliv. Viserektor for samfunnskontakt og nyskaping har i samarbeid med viserektor for utdanning, også et overordnet ansvar for kvalitetsarbeid knyttet til EVU, distriktsvennlige studietilbud, praksis og annen arbeidsrelevans i studiene.
Dekan på fakultet
Dekan leder kvalitetsarbeidet på fakultetet og påser at dette gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Dekan har et overordnet ansvar for sammenhengen mellom fakultetets studieportefølje og forskningsaktivitet, og for samarbeid om lærerutdanningene. Dekan har også et overordnet ansvar for fakultets samarbeid med eksterne parter. I samarbeid med fakultetsdirektør har dekan et overordnet ansvar for personalledelse og kompetanseutvikling, samt for å sikre tilfredsstillende studieprogramledelse for fakultetets studietilbud. Dekan har et overordnet ansvar for læringsmiljøet på fakultetet.
Dekan har et overordnet ansvar for utvikling av fakultetets ph.d.-program og for øvrige studieprogram hvor ansvaret ikke ligger til ett institutt. For ph.d.-program er dekan ansvarlig for at det utarbeides tilsvar til rapport fra periodisk programevaluering.
Dekan for lærerutdanningene
Dekan leder kvalitetsarbeidet i lærerutdanningene og påser at dette gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Dekan har et overordnet ansvar for samarbeid med fakultetene og eksterne parter om innhold og organisering av lærerutdanningene og for utviklingen av den samlede porteføljen av lærerutdanninger. Dekan har et overordnet ansvar for læringsmiljøet i lærerutdanningene.
I tillegg har dekan et særlig ansvar for å initiere forsknings- og utviklingsarbeid relatert til lærerutdanningene.
Instituttleder
Instituttleder leder instituttets kvalitetsarbeid og påser at dette gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Instituttleder har, i samarbeid med studieprogramledere og ph.d.-programledere, ansvar for utvikling av instituttets emner og studieprogram og for å legge til rette for at kvalitetsarbeidet drøftes på ulike interne arenaer. For studietilbud t.o.m. masternivå er instituttleder ansvarlig for at det utarbeides tilsvar til rapport fra periodisk programevaluering og til rapport fra sakkyndig komité i forbindelse med etablering av nye studieprogram.
For de institutt som bidrar med emner i lærerutdanningene, har instituttleder ansvar for samarbeidet med aktuelle studieledere.
Instituttleder har, i samarbeid med dekan, ansvar for instituttets samarbeid med eksterne parter. Instituttleder har et ansvar for sammenhengen mellom instituttets studieportefølje og forskningsaktivitet samt for personalledelse og kompetanseutvikling. Instituttleder har et overordnet ansvar for læringsmiljøet på instituttet.
Studieleder for lærerutdanning
Studieleder for lærerutdanning har i samarbeid med instituttledere ansvar for at kvalitetsarbeidet gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Studieleder skal bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet.
Studieleder har ansvar for at kvalitetsarbeidet drøftes på ulike arenaer med aktuelle samarbeidsparter på fakultetene og med studenter. Studieleder har, i samarbeid med dekan for lærerutdanning, ansvar for samarbeid med eksterne parter.
Studieleder utarbeider årlig studiumrapport og tilsvar til rapport fra periodisk programevaluering og til rapport fra sakkyndig komité i forbindelse med etablering av nye studieprogram.
Studieprogramleder/ph.d.-programleder
Alle studietilbud skal ha en studieprogramleder/ph.d.-programleder som leder kvalitetsarbeidet og påser at dette gjennomføres i henhold til universitetets kvalitetssystem. Alle gradsgivende studieprogram og PPU skal ha egne studieprogramledere. For EVU-tilbud som ikke er gradsgivende, kan det oppnevnes én felles studieprogramleder per fakultet eller institutt.
Studieprogramleder/ph.d.-programleder skal bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i studietilbudet.
Studieprogramleder/ph.d.-programleder for studieprogram har, i samarbeid med instituttleder, ansvar for at kvalitetsarbeidet drøftes på ulike arenaer med faglærere, studenter og eksterne samarbeidsparter. Studieprogramleder/ph.d.-programleder leder faglærermøte.
Studieprogramleder for bachelor- og masterprogram, utarbeider årlig studiumrapport.
Fakultetsstyret kan delegere oppgaver fra ph.d.-programleder til en ph.d.-spesialiseringsleder.
Koordinator
Fakultet som tilbyr emner i lærerutdanningene skal ha fagkoordinatorer som, i samarbeid med instituttleder og studieleder, bidrar til utvikling av de ulike lærerutdanningene.
Ved behov kan fakultet også oppnevne koordinator for deler av et studieprogram som i samarbeid med studieprogramleder/ph.d.-programleder, bidrar til utvikling av studieprogrammet.
Emneansvarlig
Emneansvarlig er faglig ansvarlig for emnet og har et koordineringsansvar i emner med flere faglærere. Emneansvarlig er ansvarlig for at det blir gjennomført studentevaluering og for oppfølging overfor studentene og ved deltakelse i faglærermøte. Emneansvarlig skal normalt være ansatt i hovedstilling ved universitetet.
Veileder for ph.d.-kandidater
Hovedveileder for ph.d.-kandidater skal minimum én gang i året levere veilederrapport.
Det er utarbeidet instruks/mandat/funksjonsbeskrivelser for Universitetets utdanningsutvalg, Universitetets forskningsutvalg, Læringsmiljøutvalget, fakultetsstyret, Styret for lærerutdanningene, studieråd/ph.d.-programråd, viserektor for utdanning, viserektor for samfunnskontakt og nyskaping, viserektor for forskning og tverrfaglige satsinger, dekan, instituttleder, studieleder, studieprogramleder/ph.d.-programleder og emneansvarlig.
Universitetets utdanningsutvalg eller universitetsdirektøren fastsetter maler, sjekklister, spørreskjema og rutinebeskrivelser for ulike deler av kvalitetssystemet.
Universitetsdirektøren har et overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet knyttet til universitetets administrative tjenester og har ansvar for å arrangere et årlig felles administrativt ledermøte med utgangspunkt i de årlige rapportene om kvalitetsarbeidet knyttet til administrative tjenester.
Universitetsdirektøren har også ansvar for at det blir gjennomført felles opplæring av alle studenttillitsvalgte.
Fakultetsdirektør/direktør for Avdeling for lærerutdanning har ansvar for kvalitetssikring og utvikling av studieadministrative tjenester på fakultet/avdeling, herunder for å påse at fakultetet/avdelingen har den nødvendige kompetanse for å gi støtte til faglige ledere. Fakultets-/avdelingsdirektør er ansvarlig for at det utarbeides årlig rapport om kvalitetsarbeidet knyttet til administrative tjenester i enheten.
Fakultets-/avdelingsdirektør har, med bistand fra Studentorganisasjonen i Agder (STA), ansvar for at det blir valgt studenttillitsvalgte. Fakultetsdirektør har også ansvar for at det blir oppnevnt tillitsvalgt på ph.d.-program.
Fakultets-/avdelingsdirektør har i samarbeid med STA ansvar for at de studenttillitsvalgte inviteres til informasjons- og samarbeidsmøte med fakultets-/avdelingsledelsen hvert semester. Fakultets-/avdelingsdirektør har også ansvar for å utpeke en kontaktperson for studenttillitsvalgte som kan bistå tillitsvalgte i deres rolle innenfor kvalitetssystemet.
Administrativ leder for enheter i fellesadministrasjonen har ansvar for utvikling og kvalitetssikring av de studieadministrative tjenestene innenfor sine enheter. Administrativ leder er ansvarlig for at det utarbeides årlig rapport om kvalitetsarbeidet i enheten.
Ansatte og studenter har et felles ansvar for kvalitetsarbeidet. Den enkelte student forventes å delta aktivt i evaluering av studietilbudene. Studentene er også representert i styrer, råd og utvalg.
Ph.d.-kandidatene skal minimum én gang i året levere framdriftsrapport.
Studentorganisasjonen i Agder (STA) bistår fakultetsdirektøren/direktør for Avdeling for lærerutdanning i forbindelse med valg av studenttillitsvalgte STA har også et medansvar for opplæring av de studenttillitsvalgte i deres rolle i kvalitetssystemet.
De studenttillitsvalgte har et særlig ansvar for studentmedvirkning. Det skal velges minst to studenttillitsvalgte på alle trinn i alle studieprogram og minst én tillitsvalgt på frittstående emner. På ph.d.-nivå velges én tillitsvalgt per ph.d.-program og eventuelt også per spesialisering.
Studenttillitsvalgte skal være et bindeledd mellom medstudenter, universitetet og STA ved å innhente studentenes synspunkter og ved å dele relevant informasjon. Studenttillitsvalgte deltar også i studieråd/ph.d.-programråd og andre arenaer for kvalitetsarbeid og har en viktig rolle i forbindelse med evaluering av emner som inngår i studieprogrammet.
Eksterne deltakere fra universitets- og høyskolesektoren bidrar i forbindelse med akkreditering av bachelor-, master- og ph.d.-program, samt i forbindelse med periodisk evaluering av universitetets studieprogram.
Eksterne deltakere fra arbeids- og samfunnslivet bidrar blant annet i forbindelse med periodisk evaluering, ved gjennomføring og evaluering av praksis, samt ved annen studenttilknytning til arbeidslivet.
Ansvarlig for siden: Turid Høgetveit <turid.hogetveitSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>