Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Kvalitetsarbeidet er organisert omkring emner, studieprogram og studieportefølje. Som grunnlag for kvalitetsarbeidet skal det systematisk innhentes informasjon fra relevante kilder. Vurderingen skal blant annet baseres på relevante kvalitetsindikatorer.
Kritikkverdige forhold og uønskede hendelser kan varsles via universitetets Si ifra system.
Hensikten med kvalitetsarbeid på emnenivå er å få fram ulike forhold ved emner og praksis vurdert fra studenters og ansattes perspektiv, med henblikk på forbedring, og på kvaliteter som må videreføres.
I kvalitetsarbeid på emnenivå inngår følgende prosesser:
Disse evalueringene er også med og danner grunnlag for kvalitetsarbeid på studieprogramnivå.
Studentevaluering kan gjennomføres per emne eller felles for emner i samme semester.
Evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering fastsettes av emneansvarlig i samarbeid med studenttillitsvalgt ved starten av semesteret. Alternativt kan fakultetsstyret beslutte at dette fastsettes av studieråd/ph.d.-programråd.
Ansvar: |
Emneansvarlig i samarbeid med studenttillitsvalgt |
Tidspunkt: |
Gjennomføres normalt som midtveisevaluering |
Frekvens: |
Hver gang emnet gjennomføres |
Form:
|
Gjennomføres normalt på én av følgende måter:
|
Innhold: |
Hovedfokus på læringsutbytte, arbeids- og vurderingsformer, arbeidsomfang for studentene og læringsmiljø. |
Dokumentasjon: |
|
Oppfølging: |
Referat fra dialog og eventuell rapport fra digital evaluering gjøres tilgjengelig for studenttillitsvalgte og legges fram i faglærermøte og studieråd/ph.d.-programråd. Endringsforslag for emnet omtales i årlig studiumrapport. Endringsforslag for ph.d.-programmene omtales i årlig kvalitetsrapport. |
Evalueringsform og om praksisperiodene skal ha midtveis- eller sluttevaluering fastsettes slik:
Alternativt kan fakultetsstyret/styret for lærerutdanningene beslutte at dette fastsettes av studieråd.
Ansvar: |
Emneansvarlig/studieprogramleder/studieleder
|
Frekvens: |
Én studentevaluering per praksisperiode
|
Form: |
Gjennomføres normalt på én av følgende måter:
|
Innhold: |
Hovedfokus på læringsutbytte, faglig relevans av praksisoppgaver og aktiviteter, tilrettelegging, oppfølging og veiledning fra praksisstedet, studentens egeninnsats, og universitetets faglige tilrettelegging og veiledning.
|
Dokumentasjon: |
Oppsummering / rapport fra evalueringen
|
Oppfølging: |
Rapport legges fram i faglærermøte og studieråd sammen med eventuelle kommentarer fra emneansvarlig/praksisadministrasjon. Endringsforslag for praksis omtales i årlig studiumrapport. Studieprogramleder/emneansvarlig har ansvar for å melde mistanke om vesentlig kvalitetssvikt ved et praksissted til instituttleder. Studieleder har ansvar for å følge opp mistanke om vesentlig kvalitetssvikt ved et praksissted for lærerstudenter. |
Når praksis inngår som en del av et emne, kan studentevaluering av praksis inngå som del av ordinær emneevaluering der dette er hensiktsmessig og praktisk mulig.
Evaluering av doktorgradsveiledningen gjennomføres ved at både kandidat og veileder leverer framdriftsrapport minimum én gang per år. I tillegg skal forhold ved veiledningen tas opp i medarbeidersamtale.
Framdriftsrapporter oversendes ph.d.-programleder og eventuelt leder for aktuell spesialisering, og er del av grunnlaget for årlig evaluering av ph.d.-programmet.
Dersom det avdekkes kvalitetssvikt i forbindelse med veiledning, har instituttleder og dekan ansvar for nødvendig oppfølging i forhold til den/de involverte veiledere.
Hensikten med kvalitetsarbeid på studieprogramnivå er å få fram ulike forhold ved studieprogrammet vurdert fra studenters, ansattes og eksterne parters perspektiv, med henblikk på forbedring, og på kvaliteter som må videreføres. Kvalitetsarbeid på studieprogramnivå skal også sikre at kriterier fastsatt i studiekvalitetsforskriften og studietilsynsforskriften, samt eventuelle ytterligere krav fastsatt av UiA, er oppfylt.
I kvalitetsarbeid på studieprogramnivå inngår følgende prosesser og rapporter:
Ansvar: |
Studieavdelingen
|
Tidspunkt: |
Etter avsluttet utvekslingsopphold
|
Frekvens: |
Hver gang det gjennomføres et utvekslingsopphold
|
Form: |
Digital evaluering |
Innhold: |
Hovedfokus på tilrettelegging fra UiA og utvekslingsinstitusjonen, faglig innhold og relevans for studieprogrammet ved UiA
|
Dokumentasjon: |
Rapport for alle evalueringer for det aktuelle studieprogram
|
Oppfølging: |
Rapport oversendes til og følges opp av studieprogramleder/studieleder og legges fram i faglærermøte og i studieråd. |
Det skal foreligge rutiner for informasjon til praksissteder om de forhold som har betydning for faglig gjennomføring og kvalitetssikring av praksis.
For praksissteder som benyttes jevnlig, skal det foreligge skriftlige avtaler mellom UiA og praksissteder som regulerer:
For ikke-rammeplanstyrt praksis skal det alltid foreligge tre-partsavtale mellom UiA, praksissted og den enkelte student.
Studieprogramleder/studieleder skal invitere til dialogmøte med praksissteder som jevnlig tar imot studenter i studieprogrammet.
Ansvar: |
Studieprogramleder/studieleder i samarbeid med praksisstedets leder
|
Frekvens: |
Etter første praksisgjennomføring på det aktuelle praksisstedet, og deretter minimum hvert tredje år
|
Form: |
Dialogmøte |
Innhold: |
Fokus på universitets tilrettelegging og oppfølging underveis i praksisperioden, studentenes forberedelse og forkunnskaper, praksisstedets egen tilrettelegging og oppfølging og studentenes tilbakemeldinger.
|
Dokumentasjon: |
Referat
|
Oppfølging: |
Referat fra dialogmøter legges fram i faglærermøte og i studieråd. |
Evaluering av emner og studieprogram i faglærermøte tar utgangspunkt i oppsummering av de evalueringer som foreligger, karakterstatistikk for de emner som inngår i programmet og eventuelle andre relevante data.
Ansvar: |
Studieprogramleder/ph.d.-programleder/studieleder
|
Frekvens: |
Minimum én gang hvert semester
|
Innhold: |
Fokus på helhet og sammenheng i studieprogrammet, læringsutbytte, undervisnings- og vurderingsformer, arbeidsomfang for studentene, relevans samt læringsmiljø
|
Dokumentasjon: |
Referat fra faglærermøte |
Oppfølging: |
Referat fra faglærermøte med forslag til endringer i studieplanen, inklusive emnebeskrivelser, og eventuelle andre tiltak, er del av grunnlag for årlig studiumrapport eller kvalitetsrapport (ph.d). Referat fra faglærermøte for studieprogram som ikke har studieråd, oversendes og følges opp av instituttleder. |
Evaluering i studieråd/ph.d.-programråd gjennomføres for alle gradsgivende studieprogram og praktisk-pedagogisk utdanning. Til grunn for evalueringen ligger relevante studiedata og annen relevant dokumentasjon. For ph.d.-programråd er relevant informasjon fra framdriftsrapporter fra ph.d.-kandidater og veiledere (anonymisert) del av grunnlag for evalueringen. I forkant av studieråd/ph.d.-programråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.
Ansvar: |
Studieprogramleder/ph.d.-programleder/studieleder
|
Tidspunkt: |
Normalt høstsemester
|
Frekvens: |
Årlig evaluering per studieår
|
Innhold: |
Fokus på helhet og sammenheng, læringsutbytte, undervisnings- og vurderingsformer, arbeidsomfang for studentene, relevans samt læringsmiljø
|
Dokumentasjon: |
Referat fra studierådsmøte |
Oppfølging: |
Referat fra studieråd/ph.d.-programråd med forslag til endringer i studieplanen og eventuelle andre tiltak, er del av grunnlag for årlig studiumrapport eller kvalitetsrapport (ph.d.). |
Årlig studiumrapport skrives for alle bachelor- og masterprogram og praktisk-pedagogisk utdanning. Rapporten skrives per studieår, på grunnlag av evalueringer i faglærermøte, studieråd og relevante studiedata. Rapport etter periodisk programevaluering erstatter studiumrapport det året det gjennomføres periodisk programevaluering.
Ansvar: |
Studieprogramleder/studieleder
|
Tidspunkt: |
Høstsemester
|
Frekvens: |
Årlig
|
Innhold: |
Vurdering av kvaliteten på studieprogrammet, eventuelle forslag til endringer av studieplan og eventuelle andre forslag til tiltak. Dersom det har skjedd endringer som kan ha betydning for hvorvidt kriterier for akkreditering er oppfylt, skal dette framgå av studiumrapporten. Rapporten skal også redegjøre for hvordan forslag til tiltak i forrige studiumrapport er fulgt opp. |
Dokumentasjon: |
Rapport. |
Oppfølging: |
Studiumrapporten følges opp av instituttleder. Studiumrapport for lærerutdanning følges opp av dekan. |
Det skal gjennomføres periodisk programevaluering for alle studieprogram og frittstående emner som tilbys regelmessig. For disiplinstudier på bachelornivå gjennomføres evalueringen med hovedvekt på fordypningsenheten. Periodisk programevaluering av bachelorprogram dekker også periodisk programevaluering av tilhørende årsstudium. For ph.d.- program gjennomføres periodisk programevaluering på programnivå.
Evalueringen tar utgangspunkt i oversikt over fagmiljø tilknyttet studieprogrammet, relevante studiedata, studiumrapporter, kvalitetsrapporter (ph.d.) fra de foregående årene og studieplan.
Fakultetsstyret/Styret for lærerutdanningene fastsetter i kvalitetsrapporten plan for periodiske evalueringer.
Ansvar: |
Studieprogramleder/ph.d.-programleder/studieleder
|
Frekvens: |
Minimum hvert sjette år for alle studieprogram. |
Form: |
Periodisk programevaluering gjennomføres i et panel bestående av studenter, interne og eksterne deltakere. |
Innhold: |
Vurdering av hvorvidt kriteriene i studiekvalitetsforskriften og studietilsynsforskriften, samt eventuelle ytterligere krav fastsatt av UiA, er oppfylt |
Dokumentasjon: |
Rapport fra evalueringspanelet med en vurdering av hvorvidt fastsatte kriterier er oppfylt samt anbefalinger for videre utvikling av studieprogrammet. |
Oppfølging: |
Instituttleder/studieleder har ansvar for at det utarbeides tilsvar til rapport og forslag til revidert studieplan. For ph.d.-program har dekan ansvar for at det utarbeides tilsvar. Universitetets utdanningsutvalg reakkrediterer studieprogram på 30 studiepoeng eller mer. Universitetets forskningsutvalg uttaler seg om reakkreditering av ph.d.-program før behandling i Utdanningsutvalget. Fakultetsstyret reakkrediterer frittstående emner og eksternt finansierte studietilbud til og med 30 studiepoeng. |
På bakgrunn av periodisk programevaluering foretas en reakkreditering som følger:
Evalueringspanel
Periodisk programevaluering gjennomføres i et panel som oppnevnes av fakultetsstyret/Styret for lærerutdanningene. Panelet settes sammen som følger:
|
Panel for gradsgivende studieprogram og PPU |
Studieprogramleder/studieleder/ph.d-programleder |
1 |
Faglærere fra programmet |
2-4 |
Vitenskapelig ansatte fra annen UH-institusjon (norsk eller utenlandsk) |
1-4 |
Representanter fra arbeids- og samfunnsliv |
1-2 |
Studenter |
1-2 |
Panelet ledes av én av de vitenskapelige ansatte fra annen UH-institusjon. Fakultetet/Avdeling for lærerutdanning stiller administrativ ressurs til disposisjon for evalueringspanelet.
For årsstudier og halvårsstudier som ikke inngår i et bachelor- eller masterprogram, samt frittstående emner som tilbys regelmessig, gjennomføres normalt en forenklet periodisk evaluering hvor minimum én ansatt, én student og én ekstern representant deltar i evalueringen. For ikke gradsgivende EVU-tilbud kan periodisk programevaluering gjennomføres samlet per fakultet eller institutt.
Prosess for etablering og akkreditering av gradsgivende studieprogram er som følger:
Ved etablering og akkreditering av års- og halvårsstudier gjennomføres normalt en forenklet prosess, uten ekstern sakkyndig komité.
Eksternt finansierte studieprogram på 30 studiepoeng etableres og akkrediteres av fakultetsstyret.
Ekstern, sakkyndig komité
Universitetsstyret, eller rektor på fullmakt fra styret, oppnevner medlemmer til ekstern sakkyndig komité etter forslag fra fakultetet/Avdeling for lærerutdanning.
Komitéen skal bestå av 2-3 representanter fra UH-sektoren og eventuelt 1 representant fra arbeids- og samfunnsliv.
Sakkyndige kan ikke ha oppgaver ved UiA eller andre tilknytninger til institusjonen som fører til inhabilitet. Bestemmelsene i likestillingsloven med forskrifter om komitésammensetting skal følges.
For representanter fra UH-sektoren kreves faglig kompetanse som følger:
Hensikten med kvalitetsarbeid på studieporteføljenivå er å identifisere utfordringer både når det gjelder den totale studieporteføljen, enkelte studieprogram og eventuelle systematiske utfordringer på tvers av studieprogram. Analyser av data på fakultets- og institusjonsnivå vil inngå i grunnlaget for arbeidet. Rapportering i forhold til studieportefølje gjøres per kalenderår.
I kvalitetsarbeid på studieporteføljenivå inngår aktiviteter og rapporter som følger:
Årlig
Periodisk
Drøftingen i fakultetets/Avdeling for lærerutdannings ledermøte tar utgangspunkt i dekanens/instituttleders/studieleders forslag til oppfølging av årlige studiumrapporter, kvalitetsrapport (ph.d.) og rapporter fra periodiske programevalueringer, relevante studiedata og eventuelle eksterne innspill.
Ansvar: |
Dekan
|
Tidspunkt: |
Vårsemester
|
Innhold: |
Spesielle utfordringer ved enkelte studieprogram, systematiske utfordringer på tvers av studieprogram og behov for endringer mht. ressurser eller andre forhold i lys av informasjon kvalitetsarbeidet har gitt. Eventuelle endringer i fakultetets/avdelingens studieportefølje for neste studieår. |
Oppfølging: |
Drøftingen er del av grunnlaget for årlig kvalitetsrapport. |
Studiumrapportene og drøfting av kvalitetsutfordringer i fakultetets ledermøte danner grunnlag for årlig kvalitetsrapport.
Ansvar: |
Dekan |
Tidspunkt: |
Vårsemester |
Innhold: |
Vurdering av fakultetets/avdelingens studieportefølje og læringsmiljø i forhold til relevante kvalitetsindikatorer. Rapporten skal beskrive eventuelle systematiske utfordringer knyttet til ett eller flere av fakultets studieprogram og eventuelle forslag til endringer i studieporteføljen. Kvalitetsrapporten skal også inneholde en analyse av fokusområder vedtatt av universitetsstyret. For ph.d.-program skal kvalitetsrapporten også inneholde en vurdering av kvaliteten i programmet som helhet og i hver spesialisering. |
Oppfølging: |
Vedtas av fakultetsstyret/Styret for lærerutdanningene og legges fram for universitetsstyret som vedlegg til årlig utdannings- og forskningsmelding. |
Det skal gjennomføres et årlig dialogmøte mellom universitetsledelsen og ledelsen ved det enkelte fakultet/Avdeling for lærerutdanning med kvalitetsrapporten som utgangspunkt.
Ansvar: |
Rektor |
Tidspunkt: |
Vårsemester |
Innhold: |
Forhold som skal drøftes i møtet er blant annet:
|
Det skal gjennomføres et årlig dialogmøte mellom universitetsledelsen og dekanene ved alle fakultetene/avdelingen samlet.
Ansvar: |
Rektor |
Tidspunkt: |
Høstsemester |
Innhold: |
|
Universitetsstyret behandler årlig utdannings- og forskningsmelding. Utdannings- og forskningsmeldingen skal inneholde analyser av relevante kvalitetsindikatorer på institusjonsnivå, og benchmarking med andre universitet for sentrale parametere som søker- og studenttall, gjennomstrømming og kandidattall, samt score i nasjonale undersøkelser. Kvalitetsrapportene fra fakultetene/Avdeling for lærerutdanning følger som vedlegg til meldingen.
Utdannings- og forskningsmeldingen skal også inneholde analyse av fokusområder vedtatt av universitetsstyret. Utfordringer identifisert i utdannings- og forskningsmeldingen danner grunnlag for vedtak om neste års fokusområder.
Med utgangspunkt i forslag til studieportefølje i kvalitetsrapport fra fakultet/Avdeling for lærerutdanning samt drøftinger i dialogmøter, fatter universitetsstyret vedtak om hvilke studieprogram som skal tilbys neste studieår.
Med utgangspunkt i vedtatt studieportefølje fatter universitetsstyret årlig vedtak om planlagt studentopptak.
Én gang i hver styreperiode skal det gjennomføres en strategisk studieporteføljegjennomgang basert på regionale behov, nasjonale føringer og internasjonale trender. Hensikten med gjennomgangen er å gjøre en overordnet vurdering av i hvilken grad UiA gjennom sine studieprogram bidrar til å løse samfunnsutfordringene, og av sammenhengen mellom studie- og forskningsporteføljen. Universitetsstyret fastsetter nærmere bestemmelser om fokusområder og prosess.
Med jevne mellomrom vil det bli gjennomført andre undersøkelser med relevans for kvalitetsarbeidet for studieporteføljen. Undersøkelser kan bli initiert av UiA, f.eks. kandidatundersøkelser, læringsmiljøundersøkelse, studiestartundersøkelser o.l. Andre typer undersøkelser kan være initiert av sektoren og gjennomføres nasjonalt, f.eks. Studiebarometeret, NOKUTs underviserundersøkelse, NIFUs kandidatundersøkelse, SHoT – Studentenes helse- og trivselsundersøkelse m.fl.
Administrativ leder for fakultet, Avdeling for lærerutdanning og enheter med ansvar for felles tjenester skal påse at det blir utarbeidet beskrivelser av rutiner som er viktige for studiekvalitet og læringsmiljø.
Administrativ leder for fakultet, Avdeling for lærerutdanning og enheter med ansvar for felles tjenester skal utarbeide årlig rapport om kvalitetsarbeidet for studieadministrative tjenester i enheten. Rapportene er utgangspunkt for drøfting og oppfølging i universitetsdirektørens ledergruppe.
Tiltak som oppfølging etter drøfting i ledermøtet tas inn i planarbeidet for kommende år.
Ansvarlig for siden: Turid Høgetveit <turid.hogetveitSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>