Fredag 3.januar startet Blomdalen skole opp som første lærerutdanningsskole med det nyetablerte studiet «Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolelærerutdanningen».
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolelærerutdanningen er et helt nytt studium som er utviklet spesielt for lærerutdannere ved lærerutdanningsskolene. Oppstarten ved Blomdalen skole ble høytidelig markert med klipping av rød snor ved Line Mastad, emneansvarlig og universitetslektor ved institutt for pedagogikk.
Studiet skal gå over tre semestre med hovedtemaene profesjonskunnskap, veiledningsteori og metode og læreren med forskerblikk. Hovedmålet med studiet for lærerutdanningsskolene er å istandsette hele det pedagogiske personalet til å ta imot lærerstudenter på masternivå i praksis. Studiet vil også gi gode muligheter for skoleutvikling som vil støtte opp under fagfornyelsen og gi personalet felles referanserammer og kunnskapsgrunnlag i møte med studenter, elever, foreldre og kollegaer.