Høytidelig åpning av skolebasert utdanning

Fredag 3.januar startet Blomdalen skole opp som første lærerutdanningsskole med det nyetablerte studiet «Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolelærerutdanningen».

Line Mastad klipper den røde snora og markere åpningen av studiet

Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolelærerutdanningen er et helt nytt studium som er utviklet spesielt for lærerutdannere ved lærerutdanningsskolene. Oppstarten ved Blomdalen skole ble høytidelig markert med klipping av rød snor ved Line Mastad, emneansvarlig og universitetslektor ved institutt for pedagogikk.

Ivrig diskusjon blant kolleger på Blomdalen skole om hva som er viktigst i veiledning. Hvordan er du som lærerudanner?

Studiet skal gå over tre semestre med hovedtemaene profesjonskunnskap, veiledningsteori og metode og læreren med forskerblikk. Hovedmålet med studiet for lærerutdanningsskolene er å istandsette hele det pedagogiske personalet til å ta imot lærerstudenter på masternivå i praksis. Studiet vil også gi gode muligheter for skoleutvikling som vil støtte opp under fagfornyelsen og gi personalet felles referanserammer og kunnskapsgrunnlag i møte med studenter, elever, foreldre og kollegaer.

Gruppeoppgave: Handler veiledning om utvikling eller kontroll? Hvor vil dere plassere deres gruppe?