Profesjonsgruppene skal være en arena der studentene kan drøfte ulike aspekter ved lærerprofesjonen sammen med en erfaren praksislærer. Målet for samlingene er både å styrke studentenes profesjonsidentitet og -tilhørighet, og å styrke studentens evne til refleksjon ved bruk av både erfaringsbasert kunnskap og ulike teoretiske tilnærminger.
En klar profesjonsidentitet og en trygg profesjonstilhørighet har vist seg å være viktig for nyutdannede lærere i starten av lærerkarrieren. En opplevelse av tilhørighet med lærerprofesjonen gir mer trygghet i utfordrende situasjoner, gir nye lærere lettere inngang i det eksisterende profesjonsfellesskapet på arbeidsplassen og bidrar til at nye lærere blir i lærerjobben.
Utgangspunktet for samlingene er læringsutbyttebeskrivelsene for praksis for grunnskolelærerstudiet i 4. studieår.
Rammer
Profesjonsgruppene består av 8–10 studenter ledet av en praksislærer. De møtes fem ganger i løpet av praksis i 4. studieår. Samlingene varer ca. 1,5 time.
Innhold
Tema og utgangspunkt for diskusjonen i profesjonsgruppene:
Hver samling har et tema med tilhørende læringsutbyttebeskrivelser. Disse skal være utgangspunkt for diskusjonen i profesjonsgruppene. Til hvert tema er et også utarbeidet refleksjonsspørsmål. Profesjonsgruppelederne står fritt til å benytte seg av refleksjonsspørsmålene, men kan også velge andre innfallsvinkler til temaene, gjerne i samarbeid med studentene. Det kan være aktuelt å belyse temaene i profesjonsgruppene med utgangspunkt i aktuelle hendelser eller problemstillinger studentene opplever i praksis. Flere av temaene har henvisninger til litteratur studentene har lest tidligere i studiet som kan være nyttig å henvise til i diskusjonene i gruppa.
Tema for gruppene
Hvordan evaluere og utvikle egen praksis, FoU-arbeid
Lærerprofesjonen
Profesjonsetikk
Relasjonskompetanse
Inkluderende læringsmiljø
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>