Besøk Sametinget i Minecraft

I et samarbeid mellom Universitetet i Agder, Gáisi språksenter, Samisk høgskole og skogliv.no lager vi en samisk verden i spillet Minecraft med tilhørende undervisningsopplegg.

Nå kan elever og lærere besøke Sametinget i Minecraft.

Denne første betaversjonen legger opp til at elevene kan utforske Sametinget i Karasjok, som grunnlag for videre arbeid i klasserommet i etterkant. Prosjektet er første del i et større undervisningsopplegg, som er under utvikling.

Dette er en første versjon av kartet, og vi ber alle lærere som bruker det dele sine erfaringer og tilbakemeldinger med oss anonymt her. Takk!

Gjennom dette prosjektet ønsker vi å legge til rette for at både elever og lærere kan øke sin kunnskap om samene som Norges urfolk gjennom varierte innfallsvinkler, oppgaver og stor grad av utforsking. Utforskingen tar i bruk Minecraft Education Edition (M:EE). Her kan elevene besøke Sametinget, og utforske sentrale personer, gjenstander og hendelser knyttet til samenes historie, kultur og språk. Minecraft-verdenen og tilhørende oppgaver vil kunne dekke kompetansemål i flere fag. Det ligger også godt til rette for å kunne jobbe tverrfaglig, og opplegget kan ses i sammenheng med alle de tre tverrfaglige temaene i LK20.

Hvordan komme i gang?

Alle skoler med tilgang på Minecraft: Education Edition kan laste ned verdenen og importere den i spillet. Elevene kan spille kartet hver for seg, eller så kan de gå sammen i grupper hvor en er vertskap for sine medelever. Læreren kan også være vert for en klasse opp til 30 personer.

Det kreves ikke teknisk arbeid for å komme i gang. Alt man trenger ligger i nedlastningsfilen, som importeres som en verden rett i spillet. Der følger alt nødvendig med. Elever som blir med på en flerspillerøkt til en annen vert, må laste ned ressurs- og adferdspakker når de blir spurt om det i spillet.

Skolene har vanligvis tilgang til Minecraft: Education Edition som en del av et Microsoft 365-abonnement gjennom sin kommune eller IKT-avdeling.

Siste versjon av spillet finner du på denne siden.

Kontakt:

Tarjei Mo Batalden, Skogliv: 904 74 557, admin@skogliv.no

Line Reichelt Føreland, UiA: 901 31 095, line.r.foreland@uia.no

Les mer om lanseringen på UiAs nettsider