Kunnskap om mangfold til flere lærere

Metodebok om kjønns- og seksualitetsmangfold når ut til enda flere lærere. Boka er nå tilgjengelig på plattformen Subjectaid.no.

Forfatter Thea Litschi står blant reoler i bokhandelen Sørbok på Campus Kristiansand og holder frem et eksemplar av boka "Kjønns- og seksualitetsmangfold - en metodebok".
Forfatter Thea Litschi viser frem "Kjønns- og seksualitetsmangfold - en metodebok". (Foto: Knut Knudsen Eigeland)

- Dette er veldig stas, sier metodebok-forfatter Thea Litschi ved Senter for likestilling ved UiA. Hun kikker på nettsiden til subjectaid.no, der boka nå ligger som en av brukernes favoritter.

Subjectaid.no er en nettside der ansatte i skolen kan bestille gratis informasjonsmateriell fra bedrifter, organisasjoner og myndigheter. Nettsiden brukes av over 20.000 lærere i Norge.

Det var staben i Subjectaid.no som tok kontakt med Litschi.

De så at tematikken kjønnsmangfold og seksuelt mangfold var en mangelvare på deres nettsider.

Bestillingene strømmer allerede inn

Dermed inngikk Kompetanseenheten for kjønns- og seksualitetsmangfold ved Senter for likestilling en avtale tidligere i høst. Allerede er det nesten 200 lærere som har bestilt boka.

En stabel av metodeboka på Sørbok på Campus Kristiansand. (Foto: Knut Knudsen Eigeland)

- Det er ikke rart at lærere ønsker en slik bok. Det finnes få andre ressurser av samme slag. I denne boka vil de få det meste av det de trenger for å undervise på en god måte om kjønns- og seksualitetsmangfold, sier Litschi.

Boka inneholder nemlig en lettfattelig og teoretisk gjennomgang ment for lærere.

Fokuset er på inkluderende og normkritisk pedagogikk, i tillegg til en historisk innføring. Disse kapitlene kan lærerne lese for sin egen del, for å tilegne seg kunnskap om tematikken.

Håper skeive elever føler seg representert

Videre inneholder boka mange undervisningsopplegg i flere fag, forankret i relevante kompetansemål.

Disse står lærere fritt til å bruke i sin egen undervisning.

- På denne måten håper jeg at flere lærere vil tørre, men også ha kompetansen, til å undervise om tematikken, sier Litschi.

Hun mener boka vil gi en gruppe elever viktig drahjelp.

- Jeg håper selvfølgelig at skeive elever i klasserom rundt om i hele Norge vil føle seg representert i undervisningen, men også på skolen ellers. Derfor er jeg så glad for, og stolt over, at Subjectaid.no tok kontakt, og ser verdien av denne boka, avslutter Litschi.