Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Mange studenter er usikre på hvilke regler som gjelder på eksamen, og vet ikke at dette kan få store konsekvenser for den enkelte student.
Skriveroboter som ChatGPT vil være lovlig hjelpemiddel ved eksamener der alle hjelpemidler er tillatt. Hvis du derimot leverer inn tekst, utregninger mm som er direkte kopiert fra en skriverobot uten å henvise til kilden, vil det bli ansett som å presentere andres arbeid som sitt eget, og dermed fusk.
UiA ser alvorlig på fusk. Dersom du fusker, kan det medføre at
Det er klagenemnda ved universitetet som behandler fuskesaker. Normalt har klagenemnda vedtatt annullering av eksamen/prøve og utestenging i et semester i saker der det forligger grov uaktsomhet. I saker der det foreligger forsettlig fusk, har klagenemnda normalt vedtatt annullering av eksamen/prøve og utestenging i to semestre.
Vedtak i fuskesaker blir gjort med hjemmel i lov om universiteter og høyskoler § 4-7 (1) b og § 4-8 (3). Loven gir også tilgang til å sanksjonere medvirkning til fusk, jf. § 4-8
Plagiat er direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster (litteratur, artikler eller internett i en skriftlig hjemmeeksamen eller en obligatorisk innleveringsoppgave) uten at hele eller deler av teksten er markert som sitat (anførselstegn) og med kildereferanser (fotnoter eller parentes i tekst). I eksamensbesvarelser skal du skrive med egne ord. Direkte bruk av andre tekster skal altså markeres som sitat og med kildereferanser. Lettere omskrivinger av andres tekster kan også bli oppfattet som fusk. Ved lettere omskrivinger bør du markere dette ved å markere deler av teksten som sitat, og ved å bruke fotnoter eller parentesreferanser. I tillegg kan du direkte opplyse om kilden i din løpende tekst.
Dersom du sender din egen besvarelse til en medstudent, for å bidra til medstudentenes besvarelse, vil dette bli betraktet som medvirkning til fusk og kan resultere i utestenging i inntil to semestre.
Det er lov til å diskutere og samarbeide i eksamensforberedelsene. Men når du får utdelt individuell eksamen, da er du alene og må gjøre alt selv. Samarbeid under eksamen ansees som fusk. Om du er usikker på hva som gjelder for din eksamen, ta kontakt med emeansvarlig.
Du som student har selv et ansvar for å sette deg inn i hvilke hjelpemiddel som er tillatte under eksamen, og at bruk av ulovlige hjelpemidler kan resultere i utestenging. Husk å les eksamensinformasjonen nøye, og er du fortsatt usikker ta kontakt med din faglærer.
I denne saken var en lenger passasje oversatt fra engelsk til norsk, og det var ikke kildehenvist. Det var en ukes hjemmeeksamen og studenten anførte at hun ikke hadde hatt tid til å sette inn kilder på en riktig måte.
Informasjonen studentene har fått i forkant av eksamen:
Med en gang hun gikk, onkel Charlie reiser seg, drikker whiskey og sint kaste det tomme glasset inn i bassenget i det tilhørende badet, knuser det. Så går han til vinduet, åpner persiennene, og ser ut på gata der to menn står. I en indre monolog hvor vi hører tankene, Charlie utfordrer mennene til å bevise at han har gjort noe galt, forklarer at de ikke har noe på ham.
Once she has left, Uncle Charlie rises, drinks the whiskey, and angrily throws the empty glass into the basin in the adjoining bathroom, smashing it. Then he walks to the window, raises the blinds, and looks out onto the street where the two men stand. In an internal monologue in which we hear his thoughts, Charlie challenges the men to prove that he has done anything wrong, declaring that they have nothing on him.
Artikkelen i sin helhet kan du lese her.
Totalt 18 linjer i studentens besvarelse er hentet fra artikkelen og direkte oversatt.
Studenten fikk annullering av eksamen og ble utestengt to semestre.
Informasjonen studentene har fått i forkant av eksamen:
I teksten til studenten har han henvist til noen kilder, og utelatt andre. Han har også feil i kildehenvisningene.
Å bli barnehagelærer er mer enn å utdannes til et yrke, det innebærer også å bli dannes til en profesjon. Barnehagelærere har et stort ansvar i sitt arbeid, og selv om det i mange deler av arbeidet kan sees på som rutinearbeid ligger det pedagogiske prinsipper bak handlingene.
Dette avsnittet stod uten noen kildehenvisning, selv om første linje er direkte avskrift fra pensumbok.
«Å bli barnehagelærer er mer enn å utdannes til et yrke, det innebærer også å bli dannes til en profesjon.» (Hennum og Østrem, 2016 s. 9) Barnehagelærere har et stort ansvar i sitt arbeid, og selv om det i mange deler av arbeidet kan sees på som rutinearbeid ligger det en pedagogiske prinsipper bak.
Omsorg i barnehagen møtet vi i alle situasjoner. Fra morgenens start til barna går hjem om ettermiddagen. Omsorg er å ta vare på og bry seg om noen. Når vi viser omsorg, bryr vi oss om hvordan vedkommende har det og vi prøver å gjøre det beste for ham eller henne.
De to siste setningene her er en omskriving fra en nettside, som det er 65% likhet til.
Omsorg i barnehagen møtet vi i alle situasjoner. Fra morgenens start til barna går hjem om ettermiddagen. Omsorg er å ta vare på og bry seg om noen. Når vi viser omsorg, bryr vi oss om hvordan vedkommende har det og vi prøver å gjøre det beste for ham eller henne. (www.Utdanningsnytt.no/omsorg)
Studenten anfører at han har glemt å vise til noen kilder på grunn av tidspress og fordi han ikke var klar over kildereglene.
Studentene har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i kilderegler, studenten fikk annullert eksamen og ble utestengt to semester.
Det er viktig å presisere at dette kun er et par eksempler fra studentens besvarelse, klagenemnda går ikke videre med saker hvor feil i kildehenvisningen er av bagatellmessig karakter i besvarelsen.
Studenten skal ha eksamen og har i forkant en vanskelig periode da hennes bestemor har fått korona og blitt syk. Hun er stresset og føler seg ikke klar til hjemmeeksamen. I faget hun skal ha ligger det ute to eksamensbesvarelser fra tidligere hvor temaet er ganske likt på temaet på denne eksamen.
Studenten har gjennom besvarelsen 6 avsnitt på ca. 3-5 linjer hver som har 70-100 % likhet med de tidligere oppgavene.
Når hun blir presentert med mistanken sier hun at dette er en forglemmelse, og at hun ikke har vært tilstrekkelig til stede da hun har hatt mye annet å tenke på.
Studenten fikk annullering av eksamen og ble utestengt i to semester. Klagenemnda viser til at studenten kunne fått sykemelding og utsatt eksamen dersom hun var i en vanskelig periode. Dette anses ikke som en formildende omstendighet.
Ansvarlig for siden: webredaksjonen@uia.no