Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Visuell kunst kjennetegnes av et vidt spekter av uttrykk, som billedkunst, kunsthåndverk, arkitektur, design, kunst i offentlige rom og kunst i sosiale relasjoner.
Bachelorprogrammet Visuell kunst og formidling har som mål at studentene skal bli kjent med kunstfeltet og ulike måter man kan bygge broer og tilrettelegge for møter mellom kunstverk og betrakter.
I godt utstyrte verksted blir studentene kjent med ulike kunstneriske strategier og metoder. De får utvikle sine ferdigheter innen teknikk og medier og utviklet sin estetiske bevissthet. Gjennom idéutvikling, eksperimentelle prosesser og ulike materialer blir de kjent med kreativt arbeid og det å drive egne prosjekter. Det individuelle arbeidet i verkstedene gir en konkret og materiell forståelse for historiske kunstretninger og samtidskunsten.
Gjennom møter med nasjonal og internasjonal kunst, gjennom teori og gjennom formidling av kunst vil studiet gi rom for å diskutere kunstens betydning for enkeltpersoner og for samfunnet.
I tillegg til undervisning i verkstedene foregår undervisningen også på ulike arenaer utenfor campus, som i museer og gallerier, og forutsetter både tilstedeværelse på omvisninger og egne initiativ til besøk. Studiet er praksisnært ved at studentene har praksis i kulturvirksomheter og ved at personer fra kunst- og kulturfeltet bidrar i undervisningen som gjesteforelesere.
Studiet vektlegger kritisk refleksjon i forhold til kunst og kunstformidling. Studentene får øvd seg i formidlingsstrategier både når det gjelder egne og andres arbeid gjennom blant annet utstillingsproduksjoner, kuratering og formidlingsverksted. Et formidlingsverksted innebærer en workshop hvor studentene møter og reflekterer over kunst og arbeider med aktuelle utstillinger på museum, galleri, i en kunstsamling eller i andre sammenhenger der kunst finner sted. Institutt for visuelle og sceniske fag har et tett samarbeid med Kunstsilo, og deler av formidlingsverksted er lagt til museets lokaler.
1. sem | KF-105-1 Verksted og materialer 20 sp | KF-106-1 Kunsthistorie 10 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ORG001-1 HMS-kurs 0 sp | ||||||||||||
2. sem | KF-107-1 Utvikle, utstille og formidle kunst 20 sp | KF-108-1 Samtidskunst 10 sp | ||||||||||
3. sem | KF-102-1 Mellom kunst og design 20 sp | EX-100-1 Examen philosophicum 10 sp | ||||||||||
4. sem | EX-102-1 Examen facultatum humanioravariant 10 sp | KF-202-1 Formidlingspraksis 10 sp | KF-200-1 Visuell kultur 10 sp | |||||||||
5. sem | Utveksling eller emner 5. semester | |||||||||||
6. sem | KF-201-1 Oppgavedesign 10 sp | KF-300-1 Bacheloroppgave 20 sp |
Etter fullført studium skal kandidatene
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
Aktuelle undervisningsformer er praktisk undervisning knyttet til verksteder, forelesninger, prosjektarbeid, praktisk og teoretisk individuell veiledning, seminarer og faglige debatter. Det vil bli arrangert gjesteforelesninger, kunstnermøter, ekskursjoner og atelierbesøk i regionen samt frivillige studieturer. Felles presentasjoner og utstillinger danner grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeider og har til hensikt å utvikle studentens faglige refleksjonsnivå.
Det er arbeidslivsrelevant praksis i emnet KF-103 Formidlingspraksis. Denne gjennomføres i kulturinstitusjoner, som for eksempel hos fagmiljøets samarbeidspartnere Kunstsilo, Kristiansand Kunsthall, Bomuldsfabriken og andre. I praksisdelen oppholder studentene seg i en organisasjon eller virksomhet i til sammen to uker. Studentene deltar i de arbeidsoppgaver som utføres i virksomheten.
Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.
Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk på grunn av stor andel av opplæring i teknikker, redskaper og maskinbruk. Studentene inngår i kollektive kreative prosesser som forutsetter tilstedeværelse. Se den enkelte emnebeskrivelse.
Samtidskunsten er internasjonal, og studentene vil bli kjent med kunststrømninger som foregår globalt.
Gjennom internasjonale nettverk og kontakten med regionale samarbeidspartnere får studentene anledning til å oppleve internasjonal samtidskunst. Det legges vekt på å øke studentenes globale bevissthet og internasjonale fokus gjennom tema som globalisering, migrasjon og bærekraft, for eksempel gjennom valg av gjesteforelesere, utstillinger og hvilke temaer som belyses i prosjektarbeid. Studentene oppfordres til å se kunst i et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Gjennom frivillige studieturer legger fakultetet til rette for at studentene skal se både nasjonal og internasjonal samtidskunst.
Deler av undervisningen og pensum vil være på engelsk og deler av pensum vil belyse internasjonale perspektiver.
Fakultetet legger vekt på å få til gode utvekslingsavtaler som også åpner for at vi får inn internasjonale studenter på utveksling til UiA.
Det er lagt til rette for at studenter skal ha mulighet for å studere ved en utdanningsinstitusjon i utlandet i 5. semester. I dette semesteret kan studentene velge tilnærmet fritt hvilket område innenfor visuell kunst de ønsker å studere, og det oppfordres til at de velger emner som gjør at deres utdanning skiller seg ut fra de som gjennomfører hele sin utdanning på UiA. Det er lagt vekt på at studenter skal få velge mellom utdanningsinstitusjoner som har ulike profiler. Det vises til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.
Det legges til rette for at innreisende utvekslingsstudenter kan ta emnet KF-104-1 Stedsrelaterte uttrykk (20 sp) i 5. semester. Både undervisning og pensum i dette emnet er på engelsk. De internasjonale studentene deltar i undervisning med ordinære programstudenter.
For å gå videre til 6. semester må studentene ha fullført:
Ved evt. innpassinger i programmet vil man kreve at studenten gjennomfører HMS-kurs som er krav for å få tilgang til og kunne arbeide (selvstendig) i de ulike verkstedene, samt emnet ORG001-1 HMS-kurs.
Studiet kan kvalifisere for opptak til Kunstfag, masterprogram, ved Universitetet i Agder og til masterstudier ved andre utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Studentenes erfaring med kunstfaglige prosesser og formidlingspraksis gjør utdanningen kvalifiserende arbeid innenfor kultursektoren der kreativt prosjektarbeid og formidling står sentralt.
Med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg kan bachelorprogrammet kvalifisere til undervisning i ungdomsskole, videregåendeskole og kulturskole. Det tas forbehold om endringer som medfører krav om gjennomført masterprogram for opptak til PPU.
Programmet fører fram til graden Bachelor i visuell kunst og formidling (Bachelor in visual art and art education).
Bærbar datamaskin:
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
KF-202-1 Formidlingspraksis (10 sp)
I 3. semester skal studentene søke seg til en praksisplass på et praksissted som instituttet har et samarbeid med. Det vil være praksissteder som har krav om politiattest og alternativer som ikke har dette kravet. Studentene står fritt til å søke seg til et praksissted med eller uten kravet om politiattest. Hvis studenten velger en praksispartner som har krav om politiattest, så vil instituttet innhente denne av studentene.
Hvis studentene ønsker seg til en praksisplass hvor vi ikke har inngått samarbeidsavtale med partneren, må instituttet gjøre en kartlegging om dette praksisoppholdet vil innebære kontakt med barn over tid. Hvis det er tilfelle, vil instituttet be om politiattest.
For mer informasjon om hvordan man innhenter politiattest: https://www.uia.no/studier2/opptak/linkeblokksamling/politiattesthttps://www.uia.no/studier2/opptak/linkeblokksamling/politiattest
Mer informasjon gis i 3. semester og i Canvas.
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for kunstfag