Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Krav til opptak er bachelorgrad (180 studiepoeng) i barnevern, førskolelærer, helse- og sosialfag, medisin, pedagogikk, politiarbeid eller psykologi, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student. Søkere med realkompetanse kan søke opptak til studiet i tråd med Lov om universiteter og høyskoler.
Deltakere må arbeide direkte med barn og/eller ungdom i minimum 50 % stilling under hele studiet, og må bekrefte arbeidsforholdet i søknaden. Ved evt. langvarige arbeidsavbrudd underveis i studiet (eks. langvarige sykmeldinger) må individuelle studieforløp avklares med studieledelsen. Det er mulig for et mindre antall studenter å gjennomføre studiet uten fast arbeidstilknytning, men dette må avklares med studieledelsen i forkant. For disse studentene kommer veiledet praksis i tillegg. Ved konkurranse om studieplass skal arbeidsgivers behov for kompetanse veie tungt.
Studiet retter seg i hovedsak mot helse- og sosialfaglig og pedagogisk høyskoleutdannede og andre med høyskole- eller høyere universitetsutdannelse med relevante arbeidsforhold.
Videreutdanningen forutsetter at studentene innehar grunnleggende kunnskaper innen de fagområder som inngår i studiet. Det forventes at studenten før oppstart har generelle kunnskaper innen vitenskapsteori, etikk, kommunikasjon, sosiologi, psykologi, psykiatri og metodisk arbeid.
Psykososialt arbeid handler om å skape og forsterke barn og unges muligheter for å innta verdsatte sosiale roller, og gjennom deltakelse og samarbeid som tar utgangspunkt i barn og unges ressurser og sosiale kompetanser, øke egenverd, fremme selvstendighet og muligheter for å mestre dagliglivets krav i et inkluderende fellesskap. Arbeidet baserer seg på en forståelse av mestring og psykososiale problemer der de relasjonelle aspektene vektlegges, og fokuserer på samhandling og dialog i og med familie, nettverk og lokalsamfunn.
Utdanningen er delt inn i fire hovedemner, og undervisning og pensum relateres til både lokal, regional, nasjonal og internasjonal erfaring og forskning. Vektlegging av sentrale tema innen de ulike hovedemnene gjøres ut fra lokale forutsetninger og behov, men det understrekes at utdanningen skal forankres i helsefremmende og forebyggende arbeid.
Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse. Den etableres som et tverrfaglig og tverretatlig deltidsstudium, og skal gi kompetanse til å fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsesfaktorer samt kartlegge og dempe innflytelsen av psykososiale belastninger i hjem, barnehage, skole og nærmiljø. Studiet fokuserer på mennesker i alderen 0 til 23 år, og berører spørsmål knyttet til sped- og småbarn, eldre barn, ungdom og unge voksne. Deltakerne skal etter endt utdanning kunne initiere og gjennomføre forebyggende og helsefremmende arbeid med barn og unge og familier i krise. Utdanningen har tre hovedmål, jmfr nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk:
1) Kunnskap:
Kandidaten skal etter endt studium ha:
2) Generell kompetanse
Kandidaten skal etter endt studium ha:
3) Ferdigheter
Kandidaten skal etter endt studium ha:
Videreutdanningen i psykososialt arbeid med barn og unge stimulerer til både personlig og faglig videreutvikling. Studiet utfordrer studentene på egne verdier og holdninger til mennesker med psykososiale vansker og andre samarbeidspartnere. Det blir lagt opp til ulike og fleksible studie- og arbeidsformer, og disse presenteres i tilknytning til de ulike emnene.
Innenfor studieplanens rammer gis mulighet for at studentene kan delta aktivt med utvikling av læresituasjoner og metoder i samarbeid med studiets lærere. Aktiv påvirkning og evaluering av studiet skjer gjennom organer som klasseråd, studieråd og fakultetsstyre.
Utdanningen skal muliggjøre systematisk kunnskaps- og tjenesteutvikling gjennom å skape dialoger på tvers av fagbakgrunn og tjenestested, og skal åpne for erfaringsutveksling og veiledning på eget arbeid. Felles undervisning kombinert med tverrfaglig og tverretatlige veilednings- og studiegrupper hvor en knytter det faglige innholdet til praktisk arbeid med barn og ungdom, er den vesentligste læringsformen. Veiledningen skal være et bindeledd mellom teoretisk tilfang og praktisk arbeid.
Veiledningen gjennomføres i geografisk nærhet av de aktuelle samarbeidskommunene, og skal så langt det er mulig settes sammen av fagpersoner fra samarbeidende tjenestenettverk. Det forutsettes at de benytter Canvas eller annet kommunikasjonsverktøy mellom studiested og student.
Praksisveiledning/veiledning på utføring av oppgaver i egen arbeidssituasjon er en vesentlig del av utdanningsprogrammet. Praksisveiledningen bør være gruppebasert, dette for å styrke samarbeidet innad og mellom forvaltningsnivå. Det blir arrangert møter mellom veilederne og resten av undervisningspersonalet. På samme måte er det viktig at veiledning på prosjekt- og forskningsarbeid gjøres av dertil kvalifiserte personer. Det skal gis undervisning om barn og ungdoms opplevelser og behov, og undervisningskreftene til denne undervisningen skal gjennomføres i samarbeid med personer som selv har erfaring med psykisk uhelse og vanskelige psykososiale levekår.
Undervisningsspråk er norsk. Undervisningen er fordelt mellom Grimstad og Kristiansand. Alle studenter må derfor påregne noe reisetid i forbindelse med studiet.
60
Deltid
Grimstad
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap