Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Grunnlag for opptak til masterprogrammet i spesialsykepleie med spesialisering i anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie er bachelorgrad i sykepleie og minimum to års ansiennitet som autorisert sykepleier i 100 % stilling.
Opptak skjer etter forskrift om opptak til masterprogram og videreutdanningsstudier ved Universitetet i Agder (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf sf-20051214-1750.html).
Hensikten med masterprogrammet er å utdanne velkvalifiserte yrkesutøvere som kan utøve spesialsykepleie til pasienter i alle aldre som skal opereres, har fått en skade, er rammet av akutt og/eller kritisk sykdom eller har fått en forverring av langvarig sykdom og bistå deres pårørende i et høyteknologisk miljø. Studiet møter krav som i dag stilles innen spesialsykepleie og er i samsvar med helselovgivningens krav til yrkesutøvelse og fagets kunnskaper og verdier.
Studiet skal bidra til å øke teoretisk, praktisk og forskningsbasert kunnskap innen spesialsykepleie og legge grunnlag for at spesialsykepleieren benytter relevant forskning og bidrar aktivt i direkte pasientkontakt, undervisning og forsknings- og fagutviklingsarbeid. Videre skal studenten kvalifiseres i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming i spesialsykepleiefaget.
Programmet består av fellesemner og fagspesifikke emner. Fellesemner skal gi innsikt i kvalitative og kvantitative forskningstradisjoner og metoder med spesiell relevans for forsknings-, utviklings- og kvalitetsforbedrende arbeid innenfor helsefaglig arbeid generelt og arbeid med akutt og/eller kritisk syke spesielt. De fagspesifikke emnene skal gi innsikt i felles temaer som opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier i å være akutt og/eller kritisk syk og fagspesifikke tema i forhold til utøvelse av spesialsykepleie i de ulike spesialiseringene. Kliniske studier utgjør 45 studiepoeng av programmet og fremkommer som egne fagspesifikke emner. Masteroppgaven er en sentral del av studiet og er et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor spesialsykepleie, der studenten må benytte relevant forskning og får mulighet til å bidra til forsknings- og fagutviklingsarbeid.
Studiet bygger på forskriftene om nasjonale retningslinjer for anestesi-, barne-, intensiv- og operasjonssykepleie, fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
Emnehefter med spesifisering av emneinnhold vil bli gjort tilgjengelig for studentene via UiA sin læringsplattform.
1. sem | Spesialiseringer høst 2024 | ME-439-1 (1/2) Scientific theory and method 5 sp | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | ME-439-1 (2/2) Scientific theory and method 10 sp | ||||||||||||
3. sem | ME-519-1 (1/2) Masteroppgave i spesialsykepleie med fordypning i anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie 15 sp | ||||||||||||
4. sem | ME-519-1 (2/2) Masteroppgave i spesialsykepleie med fordypning i anestesi-, barne-, intensiv- eller operasjonssykepleie 15 sp |
Kandidaten har etter endt utdanning kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i
De ulike kompetanseområdene som læringsutbyttet dekker er nedfelt i nasjonale forskrifter som regulerer spesialiseringene. Forskriftene omfatter følgende kompetanseområder:
Kunnskap
Kandidaten:
Ferdigheter
Kandidaten:
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å
kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å
I masterprogrammet legges det til rette for faglig utvikling slik at studentene i løpet av studiet kan utvikle profesjonell kompetanse og identitet som spesialsykepleier. Studiet legger vekt på integrering av teoretisk kunnskap og klinisk erfaring og vektlegger varierte undervisnings- og læringsformer.
Et bredt spekter av lærings- og undervisningsformer tas i bruk for læring av praktisk og teoretisk kunnskap, både i campusbaserte og kliniske studier. Det benyttes ulike former for studentaktiv undervisning. Dette inkluderer blant annet forelesninger, gruppearbeid, simulering, øvelser, veiledning samt innlevering av oppgaver.
Ved at studentene møtes som ansvarlige deltakere i egen læring, legges det til rette for et læringsmiljø preget av sosialt og akademisk fellesskap mellom studenter, lærere og praksisveiledere.
I kliniske studier vil fokus være på funksjonsdyktighet og handlingskompetanse i forhold til spesialsykepleiers ansvarsområde. Studentene skal utvikle kompetanse i å drive kunnskapsbasert praksis. De praktiske studiene er veiledede i den forstand at hver student følges opp av praksisveileder ved praksisstedet og praksislærer fra universitetet.
Det benyttes varierte vurderingsformer for å sikre sammenheng med de ulike emnenes læringsutbytte og arbeidsform og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen. Teoretiske emner vurderes gjennom skoleeksamen, hjemmeeksamen og masteroppgaven. Alle eksamener skal besvares individuelt, med unntak av masteroppgaven. Denne kan leveres individuelt eller som gruppeoppgave.
Kliniske studier vurderes i formelle samtaler som dokumenteres i vurderingsskjema. De formelle samtalene er samtaler mellom student, lærer og praksisveileder. Hensikten er å vurdere studentens kliniske kompetanse i forhold til gjeldende læringsutbytte.
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap legger til rette for studentutveksling i Europa gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus, men også gjennom bilaterale avtaler med universiteter i land utenom EU, for eksempel i Afrika, Australia og USA. Utveksling kan foregå blant annet i forbindelse med gjennomføring av masteroppgaven, men det kan også legges til rette for utveksling på andre tidspunkter. Studenter kan delta i ordningen med internasjonalt sertifikat: International Certificate of Learning (CIL).
Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. I noen emner vil deler av undervisningen foregå på engelsk, og i emnene inngår engelskspråklig pensum.
Utveksling, både for innreisende og utreisende studenter, kan foregå i forbindelse med kliniske studier eller arbeid med masteroppgaven.
Faglig spesialiseringsemne i 1. semester og kliniske studier i 1. og 2. semester må være bestått før studentene kan starte i kliniske studier i 3. og 4. semester. Emnet ME-4XX Vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før studenten kan få veiledning på masteroppgaven. Alle emner bortsett fra kliniske studier III må være bestått før masteroppgaven kan leveres.
Se ellers den enkelte emnebeskrivelse.
Spesialsykepleiere med spesialisering i anestesisykepleie er kvalifisert for arbeid på sykehus i anestesiavdeling, intensivavdeling og i akuttmottak, og har en plass i prehospitalt arbeid samt ved transport av akutt og/eller kritisk syke pasienter.
Spesialsykepleiere med spesialisering i barnesykepleie har sitt arbeid i neonatal-, barne- og intensivavdelinger, poliklinikker og voksenavdelinger med sengeplasser for barn. Habiliteringsavdelinger, kommunehelsetjenesten og barne- og ungdomspsykiatri vil også være aktuelle arbeidsområder.
Spesialsykepleiere med spesialisering i intensivsykepleie arbeider primært i spesialavdelinger på sykehus, dvs. intensiv-, overvåknings- og postoperativavdelinger. De kan også arbeide ved nyfødtavdelinger, ambulansetjenesten, AMK-sentraler, akuttmottak, dialyseavdelinger og transport av akutt og/eller kritisk syke pasienter.
Spesialsykepleiere med spesialisering i operasjonssykepleie er kvalifisert for arbeid i sykehusenes operasjonsavdelinger, dagkirurgiske enheter, kirurgisk poliklinikk, akuttmottak/skadestuer, legevakt, katastrofeteam og sterilsentral. Spesialsykepleieren arbeider selvstendig og samarbeider nært med annet helsepersonell som kirurg, anestesisykepleier og anestesilege.
Andre aktuelle arbeidsområder for spesialsykepleiere er undervisning, forskning, fagutvikling i sykehus eller vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler, samt lederstillinger. Spesialsykepleiere er videre kvalifisert for arbeid i kommunehelsetjenesten. Spesialsykepleiere er også kvalifisert for internasjonalt arbeid, arbeid med bistandshjelp ved humanitære kriser av ulik art globalt.
Studiet kvalifiserer for opptak til doktorgradsstudier.
Studenter som avslutter utdanningen etter 90 studiepoeng, har fullført videreutdanning i anestesi, barnesykepleie, intensivsykepleie eller operasjonssykepleie og er kvalifisert for arbeid som spesialsykepleier, samt til å medvirke i utvikling av kunnskapsbasert praksis innen eget ansvarsområde.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap