Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Etter fullført emne skal studentene:
ha kjennskap til sentrale strategiverktøy for lønnsom bærekraft
Emnet skal gi faglig innsikt i feltet bærekraft, samt introduksjon og erfaring med praktiske verktøy. Deltakerne på emnet kan velge å analysere egen bedrift/arbeidsgiver i øvelser der deltakerne kartlegger en bedrifts bærekraftarbeid og foreslår en bedrifts/organisasjons fremtidige bærekraftstrategi. På denne måten kan deltakelse på kurset brukes direkte i bedriften/organisasjonen.
Kurset bygger på det ledende kompetanse- og forretningsutviklingsprogrammet for lønnsom bærekraft, https://www.futurefrogs.com/project/green-planet-strategy/Green Planet Strategy (GPS), som er designet for å gi bedrifter økt konkurransekraft gjennom bevisste bærekraftstrategier. Verktøyene i kurset er nyttige uavhengig av bedriftens modenhet, ambisjonsnivå, bransje, alder og størrelse.
GPS er utviklet basert på omfattende norsk og internasjonal forskning, og utarbeidet i samarbeid mellom ledende bedrifter i Agder. Sentrale tema er:
Anledning til å utvikle/forankre bærekraftstrategi i egen organisasjon
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, gruppeoppgaver og felles diskusjoner. Det vil bli gitt oppgaver mellom samlingene. Dette arbeidet vil til sammen utgjøre en konkret bærekraftstrategi, som også kan brukes direkte i avsluttende innleveringsoppgave (eksamen). Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.
Deltakelse på 80 % av samlingene.
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Handelshøyskolen ved UiA