Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver og barnehagen som institusjon
• har kunnskap om ledelse av seg selv og barn
• har kunnskap om barnesyn, barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk virksomhet
• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling
• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om lek, læring, omsorg og danning
• har kunnskap om lek som fenomen og sammenhenger mellom lek og læring
• har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte
• har kunnskap om didaktisk planlegging
• har kunnskap om ansvar og rutiner knyttet til overganger i barns liv
FERDIGHETER
Studenten
• kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse
• kan reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn
• kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
• kan planlegge, vurdere og reflektere faglig over eget pedagogiske arbeid i lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning
• kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet, undring og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere omkring utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning
• kan reflektere over, legge til rette for og støtte overganger i barns liv
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å reflektere omkring barns utvikling
• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å reflektere omkring lek, læring, omsorg og danning
• kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk
• kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
• mestrer norsk muntlig og skriftlig, og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er todelt og består av emnene BUL102 og BUL202. Det undervises i BUL102 i første studieår og BUL202 i andre studieår. Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap, og bygger på pedagogikkfaget.
I BUL102 får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning. Kunnskapsområdet vektlegger barnesyn, barns rett til medvirkning og barnehagen som institusjon. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar som profesjonsutøver. Dette ansvaret omfatter blant annet å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og deres foresatte. Emnet belyser barnehagelærerens rolle og ansvar i arbeid med overganger i barns liv. Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon. Praksis er en integrert del av kunnskapsområdet.
Dette kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Undervisningen består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innlemmes i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Praksis utgjør 42 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 405 timer. 70% av undervisningen er obligatorisk.
Studentene må ha godkjent
• obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)
• arbeidskrav knyttet til praksis
Studentene må ha bestått
• praksis
• arbeidskrav
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt i Canvas.
2 semester
15
Høst
Grimstad
Fakultet for humaniora og pedagogikk