Økonomi og administrasjon - siviløkonom, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk/engelsk
Anbefalte forkunnskaper
FIL104 Logikk og argumentasjonslære.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten Kunnskap
ha kunnskap om spillteori som modell for mellommenneskelig atferd
ha kunnskap om komponentene som utgjør et spill
ha kunnskap om de forskjellige typer spill og strategier
ha kunnskap om hvordan man setter opp et spill ut ifra en gitt situasjon
ha kunnskap om filosofiens anvendelighet i spillteori
Ferdigheter
kunne anvende filosofiske refleksjoner om rasjonalitet på spill og spillteori
kunne reflektere omkring rasjonaliteten i et spill
kunne vurdere de moralske aspektene i et spill
kunne anvende spillteori på en gitt situasjon, og filosofisk reflektere omkring denne anvendelsen
Generell kompetanse
kunne formidle kunnskap om spillteori og dets forskjellige typer anvendelser
kunne anvende og filosofisk reflektere omkring spillteori på nye relevante situasjoner
Innhold
Spillteori handler om å gi modeller og prediksjoner for mellommenneskelig atferd og andre typer beslutningssituasjoner hvor resultatet avhenger av mer enn én beslutningstaker. Mange samfunnsfaglige, naturvitenskapelige og filosofiske fag benytter derfor nettopp spillteori i sine modeller og prediksjoner. Dette emnet gir først en generell innføring i spillteori med fokus på dets mange typer anvendelser, for eksempel innen økonomi, samfunnsfag, psykologi, biologi og filosofi. Deretter gis det en mer filosofisk fordypning i dets begrepsbruk, forutsetninger og anvendelser, med spesielt fokus på rasjonalitet og etikk, for slik å få en mer kritisk, klarere og dypere forståelse av den generelle og brede bruken av spillteori.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og kollokviegrupper. Emnet kan bli undervist på engelsk dersom engelskspråklige studenter melder seg opp til eksamen.Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Emnet har én obligatorisk portprøve som må være godkjent. Mer informasjon gis ved semesterstart.
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen (omfang ca 3000 ord). Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.