Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
ha grunnleggende kunnskap om hvordan IKT muliggjør digitalisering i form av nye strategier, omstillinger og nye arbeidsprosesser i virksomheter
ha kjennskap til hvilke endringsprosesser teknologien forutsetter eller muliggjør, og hvordan slike prosesser planlegges, ledes og gjennomføres
kunne kartlegge behov og potensiale for prosessomlegging relatert til digitalisering av virksomheter
ha ferdigheter i å modellere og analysere virksomhetsprosesser ved hjelp av modelleringsverktøy
Innhold
Gjennom teorier og eksempler belyses betydningen av endringer i organisasjonsprosesser i digitaliseringsprosjekter. I tillegg ser man på hvordan IKT er en viktig komponent og katalysator i endringsprosesser i bedrifter, og rollen slike endringer spiller i digitaliseringsarbeidet, for å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Emnet inneholder følgende temaer:
IKTs rolle i digitalisering.
IKTs rolle for endringsprosesser og for nye virksomhetsstrategier, inkludert nye organisasjonsformer, arbeidsprosesser, produkter og tjenester
Verktøy for prosessmodellering
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, prosjektoppgave og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning (Canvas). Arbeid med oppgaver mellom samlingene.
Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppearbeid. Nærmere informasjon gis.
Eksamen
Prosjektoppgave i gruppe (2-3 studenter). Bokstavkarakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.