Det kreves at studenten til sammen har bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
ha kjennskap til design av kvantitative og kvalitative studier
kjenne til sentrale begreper og analysemetoder i medieforskningen
kunne gjennomføre enkel kvantitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie)
kunne gjennomføre enkel kvalitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie)
Innhold
Det gis en innføring i kvalitative og kvantitative metoder innenfor medie- og kommunikasjonsfag. Hva slags metoder er aktuelle å benytte og hvordan kan metoder kombineres? Gjennom å øve opp kritisk vurderingsevne og analytiske ferdigheter blir man i stand til selv å gjennomføre mindre forskningsprosjekter, men også å forholde seg kritisk til andres forskning og fremstillinger av fagfeltet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 140 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppeoppgave. Oppgavetekster kunngjøres i Canvas.
Eksamen
4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.