Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om hensikt, organisering og koordinering av helsetjenester, og kan sikre ulike typer pasienters medvirkning og rettigheter
• kjenner til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kan bidra til å sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle grupper i samfunnet
• kjenner til at helsetjenesten har rutiner for å identifisere, følge opp og henvise mennesker med spesielle utfordringer
• kjenner til sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og hvordan dette kan bidra til god folkehelse
• har kunnskap om vitenskapelige metoder i forsknings- og utviklingsarbeid
• kan gjøre rede for sentrale teorier og begreper innenfor etikk
• har kunnskap om profesjonsetikk, kjenner de yrkesetiske retningslinjene for bioingeniører og kan reflektere rundt disse
• har kjennskap til aktuelle temaer innenfor medisinsk etikk og kan gjøre rede for viktige krav innenfor forskningsetikk
• kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon
• har kunnskap om hvordan helsearbeidere samarbeider tverrprofesjonelt til pasientens fordel
• kjenner til lover og regler som regulerer opprettelse, godkjenning og bruk av biobank innenfor medisin og helse
Ferdigheter
Studenten
• kan gjenkjenne etiske problemstillinger og benytte refleksjonsverktøy for å analysere og vurdere dem
• kan kommunisere med ulike brukere og grupper, og bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten
• kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
• har innsikt i helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere
• kan formidle problemstillinger og løsninger, har relasjons- og kommunikasjonskompetanse for effektivt og forsvarlig samarbeid med kolleger, annet helsepersonell, brukere og pårørende
Forelesninger, gruppearbeid/diskusjoner, seminar og todagers punktpraksis på sykehus. Det er et forventet arbeidsomfang på 270 timer for emnet.
Digitale læringsressurser som benyttes i emnet:
• videoressurser
• interaktive presentasjonsverktøy (f.eks. Mentimeter)
Alle praktiske øvelser og praksis, inkludert forberedende forelesninger, er obligatorisk.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag