ha kunnskap om sentrale teorier innenfor feltene; musikk, kultur, helse og livskvalitet
ha kunnskap om hvordan musikk og kulturaktiviteter kan brukes helsefremmende innenfor utvalgte praksisfelt
kunne redegjøre for sammenhenger mellom musikk, kultur, helse og livskvalitet
kunne vurdere bruk av musikk og kulturelle aktiviteter som helsefremmende verktøy for ulike målgrupper i praksisfeltet
Innhold
Emnet skal gi grunnleggende innsikt i hvordan deltakelse i musikk og kulturaktiviteter kan virke helsefremmende for ulike målgrupper. Innføringen i feltet musikk, kultur og helse skal leggegrunnlag for refleksjoner rundt faglige problemstillinger i studentenes egne praksisfelt. Emnet gir studenten en innføring i musikk- og helsefaglig praksis, og knytter musikk og kulturaktivitet til sentrale områder innenfor psykologi, spesialpedagogikk og helsearbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis som videoforelesninger, podkaster, digital veiledning og samarbeidsmøter. Emnet gjennomføres i hovedsak på plattformene Canvas og Zoom, men vil også utforske andre aktuelle digitale plattformer og samskapingsverktøy. I emnet vil alle fellessamlingene og veiledningene være obligatoriske.
Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
1muntlig presentasjon
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning. Nærmere informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
En 8 dagers skriftlig individuell hjemmeeksamen. Karakteruttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.