Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Kunnskap
Etter fullført emne, der studenten har lest og studert et utvalg norske og (i oversettelse) norrøne litterære verker, skal studenten
• ha kunnskap om verkenes estetiske og tematiske mangfold
• ha kunnskap om verkenes tilblivelse og virkningshistorie
• ha kunnskap om faglige diskusjoner om klassikerbegrepet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
• beskrive verkenes form og diskutere deres tematikk på en selvstendig måte, med støtte i teori og sekundærlitteratur
• identifisere verkenes tidstypiske trekk og reflektere over deres aktualitet
• gjøre rede for ulike syn på klassikere
Emnet gir en innføring i et utvalg norske og norrøne litterære verker som i kraft av deres kvalitet og virkningshistorie regnes som klassikere. Det er verker som har tålt tidens tann, som har vært lest og diskutert i generasjoner, og som har blitt kulturelle referansepunkter. I likhet med andre tekster er de preget av sin tid, men de har i større grad enn andre preget sin ettertid. Hver epoke kan gjenfinne sitt konfliktstoff i dem, for eksempel spenningen mellom skapelse og undergang i Voluspå, mellom teoretisk og praktisk kunnskap i Erasmus Montanus, og mellom «å være seg selv» og «å være seg selv nok» i Peer Gynt. (Merk at pensum vil kunne variere fra år til år.) Siden klassikerstatus er noe som bare kan oppnås over tid, tar emnet ikke opp verker som er yngre enn 100 år.
Studentene skal i dette emnet lese, studere og diskutere klassikerne, med tanke på både deres tidstypiske og aktuelle trekk. Emnet tar også opp spørsmål som: Hva er en klassiker? Hva er god litteratur? Hva gjør litteraturen med oss?
Forelesning, seminar, gruppearbeid. To ukers praksis for lektorstudenter, arbeid med faglig formidling for andre studenter. Det legges opp til diskusjoner og stor studentaktivitet.
Emnet har et forventa arbeidsomfang på 270 timer.
For studenter i lektorutdanninga: godkjent praksis.
For andre studenter: godkjent arbeidskrav som blir kunngjort ved semesterstart. Arbeidskravet vil ha vekt på faglig formidling.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk