Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
• ha grunnleggende kunnskap om moderne norsk språkstruktur på lyd-, ord- og setningsnivå
• ha kunnskap om strukturelle likheter og forskjeller mellom moderne norsk og andre språk
• ha kjennskap til metoder for analyse av språkstrukturer
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
• gjøre greie for grunnleggende trekk ved moderne norsk språkstruktur på lyd-, ord- og setningsnivå, samt i noen grad på tekstnivå
• beskrive disse trekka med hjelp av analytiske metoder
• gjøre greie for strukturelle likheter og forskjeller mellom moderne norsk og andre språk
Emnet gir ei innføring i sentrale sider ved norsk språkstruktur, og gir med det grunnlag for videre studier av norsk og nordisk språk, i variasjoner i tale og skrift, i historiske sammenhenger, og i et kontrastivt, språksammenlignende perspektiv. Denne kunnskapen gir også grunnlag for utvikling av egen og oppfølging av andres skriveferdigheter. Primært dreier det seg om strukturer på lyd-, ord- og setningsnivå, samt i noen grad på tekstnivå, og det er dagens, moderne norsk som står i sentrum. Trekk i norsk blir sammenligna med andre språk i Norden og med språk som står enda fjernere. Dette er nyttig kunnskap for å forstå hva som skjer når språk møtes, enten det er enkeltmennesker som skal lære seg norsk, eller det dreier seg om endringer og tilpassinger på gruppenivå.
Det å studere språkstrukturer innebærer nødvendigvis et teoretisk, abstrakt perspektiv, men det dreier seg også om det konkrete språket som folk bruker, og gjennom emnet vil vi få fram hvordan dette språket, enten det er muntlig eller skriftlig, utgjør grammatikk. Derfor er også arbeid med analyse av det virkelige, faktisk brukte språket en viktig tilnærmingsmåte i dette emnet.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk