Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
• ha brei kunnskap om forskjeller og likheter mellom nordiske språk, først og fremst mellom norsk, dansk og svensk
• ha innsikt i historiske og nåtidige samfunnsforhold som har betydning for dagens språksituasjon i Norden
• kjenne til sosiolingvistisk teori og forskning som beskriver disse språkforholda
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
• gjøre grundig greie for språk i Norden, især norsk, dansk og svensk, og forhold som har betydning for likheter og forskjeller mellom disse språka
• bruke, vurdere og henvise til teori og forskning som gir innsikt i forhold mellom språk og samfunn i Norge, Danmark og Sverige, og
• belyse en tilhørende problemstilling med støtte i relevant fagstoff
Emnet dreier seg om nordiske språk, med særlig vekt på dansk og svensk i jamføring med norsk. Det er mye som er likt mellom de nordiske språka, men også en god del ulikt. Disse likhetene og forskjellene gjelder ikke bare språkets form, men også utenforliggende forhold, sosiale og psykologiske aspekter og hvordan vi ser på språket. I denne sammenheng kan vi snakke om 'språklig klima', og om at det er forskjeller i dette 'klimaet' i Norden. Dette står sentralt i emnet.
Deler av tilnærminga til dette nordiske språklandskapet er historisk, siden vi må kjenne fortida for å forstå nåtida. Mest vekt blir likevel lagt på dagens situasjon, der vi gjennom sosiolingvistikken også kan vinne viktige innsikter i de likhetene og forskjellene som finnes mellom språksamfunna. Emnet gir med det også innføring i sosiolingvistiske teorier, som utgjør sentrale perspektiv og tilnærmingsmåter for det å forstå forholdet mellom språk og samfunn.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk