Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Etter fullført emne skal studenten:
Gjennom emnet får studentene en grunnleggende innføring i de pedagogiske disiplinene filosofi, idehistorie og sosiologi. Studentene presenteres for betydningsfulle personer som på ulike måter har drøftet forholdet mellom individ og samfunn. Temaene etikk og pedagogisk grunnlagstenkning belyser sammenhenger mellom menneskesyn, vitenskapssyn og pedagogisk praksis.
Studentene blir introdusert for pedagogikk som vitenskapelig fag, relatert til teori- og praksisrettede problemstillinger. Pedagogikk, spesialpedagogikk, sosialisering og danning er sentrale begreper i emnet. Studentene skal få kunnskap om ulike anvendelsesområder for pedagogikken i dagens samfunn relatert til arbeidsoppgaver som blant annet omfatter opplæring, veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid.
Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger, arbeid i seminartimer, studentaktive grupper og individuelt arbeid. Studentene vil få erfaringer med å presentere fagstoff og skal i løpet av semesteret gjennomføre muntlige og skriftlige obligatoriske arbeidskrav (for nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart).
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått de obligatoriske arbeidskravene.For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Krav om minst 50 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God start.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk