PED128, PED148, PED149 og PED150 eller minimum 30 studiepoeng tilsvarende pedagogiske emner ved opptak til enkeltemne.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
forstå og bruke begrepene profesjon, profesjonalitet, profesjonskunnskap og profesjonsetikk og diskutere sammenhengene mellom dem
bruke didaktisk tenkning for å forstå hvordan pedagoger kan reflektere over sammenhengen mellom profesjonsteori og praksis
reflektere over og vurdere spørsmål knyttet til fenomener som f.eks. ansvar, respekt, åpenhet og tillit i forbindelse med egen og andres yrkesutøvelse
reflektere over og redegjøre for egne personlige forutsetninger og betydningen disse har i pedagogiske sammenhenger i forbindelse med yrkesutøvelse
reflektere kritisk over profesjoner og profesjonalisering i ulike sammenhenger
Innhold
Undervisningen tar for seg didaktikk, etikk og sentrale begreper hentet fra profesjonskunnskap og profesjonsutvikling. Det vil bli lagt vekt på hva profesjonalitet er generelt og hva pedagogisk profesjonalitet kan være. Pedagogisk profesjonalitet vil bli belyst ut fra et didaktisk perspektiv.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminaraktivitet og gruppearbeid.
Emnet har et forventet arbeidomfang på ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Én bestått gruppeoppgave. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.