Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Studenten skal
Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (https://www.uia.no/om-uia/fakultet/lererutdanningene/praksis-lu/praksis-blu/vurdering-i-praksis-blu.html)
Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn og barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også ta aktiv del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Denne praksisperioden bygger på kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL 1)
Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på https://www.uia.no/om-uia/fakultet/lererutdanningene/praksis-lu/praksis-blu/
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.
Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 17 dager (2 av dagene gjennomføres tidlig i semesteret)
Praksisperioden høst og vår ses under ett. Sluttvurderingen kommer i 2. semester, men det skal gjennomføres en skriftlig midtveisvurdering etter endt praksisperiode i 1. semester. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen for praksisperioden.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis og for å kunne gå videre til PRA3-102
1 semester
0
Høst
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning