Kulturgeografiske perspektiver på planlegging og samfunnsendring
SV-153-1
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
kunne beskrive og drøfte innholdet i kulturbegrepet
ha grunnleggende forståelse for identitet, etnisitet, kulturell diversitet og kulturelle konsekvenser av mobilitet og kulturmøter
kunne beskrive og drøfte kultur som element i fordeling og utbredelse av ting, natur og landskap og hvordan disse relateres til verdier, hverdagsliv og tilhørighet
ha kunnskap om kultur som livsform og de kulturelle praksiser som konstituerer steder, landskap, byer, regioner og nasjoner
kunne beskrive og drøfte kultur i et maktperspektiv og hvordan kultur og kulturelle forskjeller gjenspeiler og bidrar til å skape forskjeller mellom folk
kunne drøfte hvordan kultur har betydning for planlegging både i forhold til tematikk/innhold og som prosess
ha kunnskap om kultur som strategisk element i utvikling og profilering av byer og steder og kultur som tema for livsforms- og hverdagslivsplanlegging
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i geografiske perspektiver på kultur og planlegging. Kultur og kulturforståelse er en viktig innfallsport for å forstå samfunnets romlige organisering og interaksjon, hvordan mennesker tenker og handler og hvordan vi kan planlegge bedre for utvikling av samfunnet. Emnet vil ta for seg en rekke ulike temaer med relevans for å forstå hvordan kultur vil kunne bidra til å forstå og analysere hverdagsliv, samfunnets romlige organisering, utvikling og planlegging.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Totalt arbeidsomfang 27 timer per studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk gruppeoppgave. Se nærmere informasjon i Canvas.
Eksamen
3 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.