Fordypningsområdet «klaver i samspill» – retter seg mot pianisters ferdigheter i forhold til samspill og samarbeid innenfor varierende besetninger. Dette inkluderer kammerensembler med ulike instrumenter, men strekker seg også lengre – med akkompagnement og liedrepetisjon, arbeid som klaverpartner for blåsere, sangere og strykere, som musikkteater- og operarepetitør, og som pianist i samtidsensembler og orkestre.
Gjennom seminarer og workshops arbeides det med innstuderingsteknikk, prøveteknikk og repertoarkunnskap for relevante besetningstyper. Andre temaer vil være klangbehandling i forhold til ulike instrumentarier, diksjon og tekstforståelse i forhold til sang, arbeid med stil- og tolkningskunnskap og relevant litteratur.
Det vil være gjennomgående fokus på at pianistene skal kunne orientere seg i forhold til et bredt spekter av utøvende oppgaver. Gjennom det toårige utdanningsløpet eksponeres studentene for et opplegg som vil styrke innstuderingskapasitet og musikalsk tilpasningsevne, og gi bred utøvende erfaring. Deltakelse i utøvende prosjekter og medvirkning under konserter står sentralt.
Å utvikle seg innen «kunsten å samarbeide» og å styrke sin anvendelighet i forhold til spesialiseringer innen samspill, er selve kjernen i dette fordypningsområdet. I tillegg utvikler studenten sine individuelle ferdigheter i hovedinstrument gjennom arbeid med solorepertoar.
Klaverlærere ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk er ansvarlig for hovedinstrumentundervisning. Professor Cordula Hacke er faglig ansvarlig for fordypningsområdet og undervisning ved seminarer, mesterklasser og workshops.