Birkeland, Nils Rune; Flaten, Tom; Sørhaug, Jon Olav (2022). Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer. Norsklæreren. ISSN: 0332-7264. (3). s 56 - 69.
Flaten, Tom; Vollan, Magnhild (2021). Bokmål, nynorsk eller språklig nøytral? En studie av målvedtak og målformpraksis i kommunene. Maal og Minne. ISSN: 0024-855X. 113 (2). s 75 - 113.
Flaten, Tom (2021). Skolebarninnsamlinga av stedsnavn på 1930-tallet – i Norge og på Agder. Norsk språk i rom og tid. ISBN: 9788283900682. Novus Forlag. s 93 - 121.
Vollan, Magnhild; Flaten, Tom (2018). Ukeprøva - en sentral, men uutforska teksttype i skolen. Sakprosa. ISSN: 1502-6000. 10 (2). doi:10.5617/sakprosa.5968.
Flaten, Tom (2022). Lærerinna og Lyngør. Olaug Åmots liv og virke. ISBN: 9788293895268. Bokhuset Forlag. s 150.
Flaten, Tom; Føreland, Line Reichelt (2024). Giellavahkku – om forskning og undervisning i samiske tema.
Flaten, Tom (2024). Introduksjon om kvenene.
Føreland, Line Reichelt; Flaten, Tom (2024). Samiske perspektiver i utdanning – om å øke bevisstheten rundt det samiske og minoritetsspråk i skole og samfunn.
Flaten, Tom (2024). Sannhets- og forsoningskommisjonen. Hva betyr kommisjonens arbeid og rapport for lærerutdanningene?.
Føreland, Line Reichelt; Flaten, Tom (2023). Samiske perspektiver i lærerutdanningene.
Flaten, Tom (2023). Konflikten som stoppa skolebarninnsamlingas nasjonale ambisjoner. Om stedsnavninnsamlinga i Norge på 1930-tallet.
Flaten, Tom; Føreland, Line Reichelt (2023). Norsklærerstudenters møte med det samiske.
Flaten, Tom (2023). Dypvåg-skolene og lærerinnene 1869-1960.