Funn av østers i Agder og Rogaland kan hjelpe syke skjell i Europa

Mens østers er sterkt truet i resten av Europa, gir friske østers i Sør-Norge håp for bestanden videre. – Med dette følger også et stort ansvar, påpeker UiA-forskere.

Bilde av flatøsters
De norske flatøstersene er av stor internasjonal interesse. Bildet er fra forskernes feltarbeid i Agder og Rogaland. (Foto: Molly Reamon)

Skrevet av: UiA/Havforskningsinstituttet

- Vi har besøkt rundt 400 lokaliteter fra Karmøy i vest til Risør i øst og observert flatøsters på mange steder. Kun ved noen få steder finner vi østers i mengder som kan defineres som en østersbanke – et område med flere enn fem østers per kvadratmeter, sier Molly Reamon, stipendiat på UiA, som har gjort feltundersøkelser sammen med forskere på UiA og Havforskningsinstituttet.

Flatøsters, vanligvis omtalt som østers, regnes som en delikatesse og en varmekjær art som du kan finne like under tidevannssonen og ned til noen få meters dyp.

Østersen står overfor en rekke utfordringer i dag. Bestandene er kraftig reduserte i hele Europa, og arten er vurdert som sterkt truet. Årsaken er i hovedsak overfiske med destruktive fiskemetoder, økt forurensning og massedødelighet på grunn av sykdom.

Bare parasitten Bonamia alene har redusert dyrkingen av flatøsters med rundt 90 prosent.

- Skjell kan ikke vaksineres. Det er ikke mulig å bli kvitt sykdommene hvis de først er blitt innført, sier Ane Timenes Laugen, professor i marinbiologi ved UiA.

Bilde av forskere som dykker etter østers.

Bilde fra den omfattende kartleggingen av flatøsters. UiA-stipendiatene Molly Reamon (t.v.) og Johanna Bjånes Marcussen gleder seg over funn av friske østers.

Viktig å ta vare på friske østers i Norge og Sverige

- I Norge og Sverige er det fremdeles friske og livskraftige bestander av flatøsters, og vi har derfor et særskilt ansvar for å sørge for at de fortsetter å være livskraftige, sier Reamon.

Derfor er de norske flatøstersene av stor internasjonal interesse. Friske skjell kan brukes til å redde bestandene andre steder i Europa.

- Det er økt etterspørsel etter friske østers til blant annet restaurering av østersbanker, sier Laugen.

Flatøsters kan, i likhet med andre østersarter, danne store østersbanker. De er viktige oppvekstområder for andre arter. Døde skjell og hulrommene i en østersbanke blir til nye hjem for mark, krepsdyr og mange arter av småfisk.

Se video om UiAs senter for kystsoneøkologi (CCR), som de tre forskerne er en del av.

Må bevares gjennom verneområder

Likevel kan uregulert uttak til bruk av restaurering og til konsum være svært skadelig for enkeltbestander.

- Bortsett fra et lite bevaringsområde i Agder, er det så langt ikke iverksatt noen tiltak for å sikre de norske flatbestandene mot eventuelle trusler, sier stipendiat Johanna Bjånes Marcussen, som også har vært med på observasjonen.

Norges eneste område hvor det er helt ulovlig å fiske, er på hele 0.5 kvadratkilometer og ligger i Tvedestrandsfjorden i Agder. Dette inkluderer noen områder med flatøsters. Vernet i dette området står i fare for å bli opphevet ved utgangen av året.

- Siden østers sitter stille, er det å verne spesifikke områder være et godt alternativ for sikre viktige bestander mot overbeskatning, sier Marcussen.

Fra 2024 vil det eneste vernede området av ville flatøstersbestander være i Sørlandsleia og Kvastadkilen, også de i Tvedestrand.

Funnene forskerne har gjort gir et godt grunnlag for å velge ut viktige områder med østers i hele Agder og Rogaland. I tillegg bør vern vurderes i noen av områdene, påpeker de i studien.

- De få gjenværende flatøstersbankene i Agder og Rogaland gir håp, men med dette følger også et ansvar for videre overvåkning og bevaring, sier UiA-forskerne.

Les også forskernes kronikk i Stavanger Aftenblad.

Kilde: Mortensen, Stein, Bøgwald, Mats, Strohmeier, Tore, Strand, Øivind (HI). Larsson, Sigmund B (UiB).  Laugen, Ane T, Reamon, Molly C, Marcussen, Johanna B (UiA). Kartlegging av østersbestander i Rogaland i 2021 og 2023 - innsamling av data som grunnlag for bestandsforvaltning. Rapport fra havforskningen 2023-55 ISSN: 1893-4536 (2023).