Cordula Hacke

Kammermusikk og Klaver i samspill

Kontor:
K3007 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Cordula Hacke er professor i kammermusikk ved Universitetet i Agder - Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk. Hun har en omfattende karriere med vekt på instrumental og vokal kammermusikk og arbeid som collaborative pianist. Hennes kammermusikkpartnere inkluderer soloblåsere og strykere fra noen av verdens ledende orkestre – som New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, de tyske radioorkestrene (Berlin, Frankfurt, Freiburg, Køln og Stuttgart), Gewandhausorkesteret i Leipzig, Det Kgl.Kapell i København og Toronto Symphony Orchestra. Hackes diskografi er omfattende og spenner seg fra musikk av kvinnelige samtidskomponister, japansk samtidsmusikk, til verker av Pavel Haas, Leo Smit og Paul Hindemith. Hun underviste ved Robert Schumann Hochschule für Musik i Düsseldorf fra 2000 til 2013, har gjennom en årrekke undervist ved Salzburg Summer Academy, og har holdt mesterklasser i collaborative piano og kammermusikk ved Seoul National University, Sung Shin University, Yonsei University og Gnessin School of Music (Moskva). Hun har vært akkompagnatør ved ARD International Music Competition, (München), Deutsche Musikrat Competition (Berlin), Aeolus Competition, Nicolet Competition og International Guangzhou Competition (Kina). Hacke er jevnlig jurymedlem i internasjonale konkurranser, og har gjennom en årrekke vært juryleder for «Internationale Kuhlau Wettbewerb» i Uelzen. Cordula Hacke er også anerkjent for sitt arbeid som musikalsk leder for musikkteaterproduksjoner.

Kammermusikk og Klaver i samspill

Arbeidserfaring

As Pianist and Musical Director in concert venues, theatres, festivals:

• Chamber Music in diverse ensembles
  • Collaborative Piano
  • Lieder/Opera/Chanson
  • Audition, Competition and Solo Repertoire

Prosjekter

• Continuing UiA's participation within the Cultural Programme of  Norway as Guest Country of Honour at the Buchmesse Frankfurt for the upcoming years
  • Coordinating UiA's partnership with the European Chamber Academy in Leipzig 2021

Utvalgte publikasjoner

• Claude Debussy, New arrangement of the Sonata for Flute and Piano (org. Violin and Piano), Zimmermann Musikverlag
  • Raoul Laparra, New Edition of the Suite for Flute and Piano, Edition Kossack
  • La Cage aux Folles, New Arrangement for 4 instruments, Gallissas Theaterverlag Berlin

Vitenskapelige publikasjoner

• Hacke, Cordula (2025). A Performer's Guide to the Sonatine for Flute and Piano by Pierre Boulez.
  • Hacke, Cordula (2024). Art Nouveau Concert Series (3) - Museum Wiesbaden.
  • Hacke, Cordula (2024). New Year's Concert - Musikfreunde Ettenheim.
  • Hacke, Cordula (2024). René Leibovitz: new edition of Flute Sonatina Work in progress....
  • Hacke, Cordula (2023). The picture of Dorian Gray - a musical-literary journey, including the world premiere of my transcription of Salomes Tanz.
  • Hacke, Cordula (2023). Masterclass for singers - together with Nadine Secunde.
  • Hacke, Cordula (2023). Art Nouveau Concert Series (2) - Museum Wiesbaden.
  • Hacke, Cordula (2023). Tangomesse, Idstein.
  • Hacke, Cordula (2023). Workshop and performances with Villa Musica laureates and guest artists in Schloss Engers and Villa Musica, Mainz (works by Mozart, Schumann, Dutilleux and Caplet).
  • Hacke, Cordula (2023). Die Intelligenz der Blumen - Maurice Maeterlinck; Readinng and Music together with Michael Dangl (Vienna), Alexnadra Dietrich (voice, Bonn), Maria Fedotova (flute, St. Petersburg).

Sist endret: 25.11.2023 18:11