Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Janaina Hartveit Lie

Førsteamanuensis

 
Kontor:
E2315 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:
06.30-15.00

Førsteamanuensis (Ph.d.) i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk. Hennes doktoravhandling har tittelen Medvirkning i møter om individuell opplæringsplan fra elever med lærevansker: En kvalitativ intervjustudie (https://hdl.handle.net/11250/2712369). 

Deltaker i forskningsprosjektet SpedAims Kohort, som er finansiert av Norges forskningsråd. 

Underviser i spesialpedagogikk på bachelor- og masternivå både på profesjons- og disiplinutdanningene.

Vinner av Agder Vitenskapsakademis forskningspris til yngre forskere (2022) ( https://www.agdervitenskapsakademi.no/prisvinnere-2022-janaina-hartvet-lie-7898a.html )

Cristin-profil

Undervisning

Underviser i spesialpedagogikk på disiplin- og profesjonsutdanningen. 

Arbeidserfaring

2021 - d.d. Universitetet i Agder, Kristiansand. Førsteamanuensis i spesialpedagogikk. 
2020 - 1.9. 2021. Universitetet i Agder, Kristiansand. Universitetslektor i spesialpedagogikk. 
2017 - 2019 Universitetet i Agder, Kristiansand. Doktorgradsstipendiat i spesialpedagogikk.
2016 august - desember. Universitetet i Agder, Kristiansand. Universitetslektor i pedagogikk.

Faglige interesser

Spesialpedagogikk
Pedagogikk
Utdanningsrett
Barns rettigheter (medvirkning, medbestemmelse, rett til å bli hørt etc)

Prosjekter

SpedAims Kohort: https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/spedaims-kohort/

Fagfornyelsen: Demokrati og medborgerskap.
 

Allmenn formidling

Lie, H., J. & Borgaas, K. U. (2023). Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning. Pokcast Det virker! - en podkast om spesialpedagogikk, Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims), 09.03.2023. Lenke

Medvirkning i skolen – hvorfor og hvordan? Kurs under Sørlandsk lærerstevne (2022) sammen med Lise Barsøe og Ina Jagtøien ( https://sorlandsk.no/medvirkning-i-skolen-hvorfor-og-hvordan/ )

Lie, Hartveit Janaina (2019). Pupils with Special Educational Needs and Their Parents’ Perceptions of the Dialogue in Individual Subject Curriculum Meetings (Poster NERA 2019)

Vitenskapelige publikasjoner

  • Lie, Janaina Hartveit (2022). Elevens rolle i tidlig innsats. Tidlig innsats – i en skole for alle?. ISBN: 9788202762452. Cappelen Damm Akademisk. Kapitel 5.
  • Herlofsen, Camilla; Lie, Janaina Hartveit (2022). Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis. Spesialpedagogikk. ISSN: 0332-8457. 1
  • Lie, Janaina Hartveit (2020). Pupils with special educational needs: Experiencing recognition in individual subject curriculum meetings. Constellations. ISSN: 1351-0487. doi:10.1111/1467-8675.12466.
  • Lie, Janaina Hartveit (2020). Student participation in dialogue in individual subject curriculum meetings: students’ and parents’ perceptions. International Journal of Inclusive Education. ISSN: 1360-3116. doi:10.1080/13603116.2020.1749945.
  • Herlofsen, Camilla; Dalehefte, Inger Marie; Lie, Janaina Hartveit; Revheim, Cecilie; Hals-Lydersen, Aleksander (2024). Fostering knowledge and skills about violence against children (VAC) and child sexual abuse (CSA) in higher education in Norway and its relevance for future work and professional role and responsibility Preliminary findings from the PROFUND Project.
  • Wandem, Fredrik Solli; Lie, Janaina Hartveit (2023). Podkast: Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning.
  • Herlofsen, Camilla; Lie, Janaina Hartveit; Hals-Lydersen, Aleksander; Revheim, Cecilie; Dalehefte, Inger Marie (2023). Studenters læringsutbytte etter tverrprofesjonell undervisning om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge.
  • Lie, Janaina Hartveit (2023). Barnet mitt har fått vedtak om spesialundervisning, men får det ikke.
  • Lie, Janaina Hartveit (2023). Podkast: Barnet mitt har vedtak, men får ikke spesialundervisning.
  • Lie, Janaina Hartveit; Barsøe, Lise; Jagtøien, Ina (2022). Medvirkning i skolen - hvorfor og hvordan.
  • Herlofsen, Camilla; Lie, Janaina Hartveit (2022). Ansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.

Ekspertområder

Sist endret: 9.03.2023 17:03