Prosjektleder for School-In (2017-2020). Et innovasjonsprosjekt for utvikling av inkluderende læringsmiljø med fokus på forventningers betydning for endring av skolekultur. Prosjektet finansieres av Norges Forskningsråd under FINNUT-programmet og er et av de første prosjektene innenfor Innovasjon i offentlig sektor. Fem kommuner i Agder har initiert prosjektet og forskningsteamet på fem personer er knyttet til Universitetet i Agder. Prosjektet har til hensikt å finne svar på en felles utfordring for kommunene og skoleforskningen; at tiltak og reformer virker forskjellig i ulike skoler på ulike steder (OECD, 2015). School-In bruker funn fra prosjektet Lærende regioner (Norges Forskningsråd), som viser at skolekultur utvikles gjennom skolens relasjon til lokalmiljøets forventninger (Midtsundstad og Langfeldt, 2020). Prosjektets ide er å forandre skolens forventningsstrukturer gjennom kartlegging, innovasjon og evaluering. Forskningen skal gi svar på hvordan skolekultur kan forandres ved å endre forventningsstrukturene vertikalt i skolen og påvirke forventningene horisontalt i kommunen. Prosjekt School-In bygger på ny forskning fra innovasjonsforskning i det tyske skoleutviklings-programmet ‘SINUS an Grundschulen’.
Forskningsopphold finansiert av Norges Forskningsråd gjennom FINNUT-programmet, høsten 2015. Ved Lynch School of Education, Boston College, MA, USA invitert av Professor Dennis Shirley, anerkjent skoleforsker og sjefsredaktør for det internasjonale tidsskriftet: Journal of educational change (JCS). Utenlandsoppholdet var et ledd i forskningsprosjektet ’Lærende regioner’ og ’Prosjekt School-In’ for å kunne publisere internasjonalt på lokale, nasjonale forskningsfunn. I samarbeid med Dennis Shirley og redaksjonen for JEC, arrangerete vi et symposium for mine forskningskolleger i Norge ved Universitetet i Agder og i USA ved Boston College: International Research Symposium. Toward the Fusion of Horizons. “Critical Dialogue for Increased Understanding: Beyond Epistemological Nationalism” Boston College, MA USA; 2015-10-22 - 2015-10-23.
’The meaning of the matter in classroom context’ (KLARAS). Et forskningsprosjektet innenfor prosjektet ’Learning regions (2012-2014) - developing better basic skills through better understanding of local culture’, finansiert av Norges Forskningsråd og ledet av professor Gjert Langfeld (PRAKUT-programmet). KLARAS undersøkte kvalitativt hva som karakteriserer undervisningsmetoder og undervisningskommunikasjon mellom elever og lærere i ungdomsskolen i regionene Aust-Agder og Sogn og Fjordane.
Post.Doc: 2014-2016: En allmendidaktisk teori om skoleutviking (School-In).
PhD- avhandling:En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler.Trondheim: PhD-avhandling i pedagogikk. Norges Teknisk Naturvitenskaplige Universitet. (NTNU 2010).
Prosjektet: ”Samarbeid til barnets helhetlige utbytte (2008-2010). Barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne” - finansiert av Norges Forskningsråd gjennom programmet: FoU i praksis. Prosjektet var et samarbeid mellom Agderforskning og Universitetet i Agder, ledet av Professor David Lansing Cameron ved Universitetet i Agder.
OPPDRAG:
Invited keynote (20.04.20) by the Department for Education Policy from the Chamber of Labour in Vienna. (Avlyst grunnet pandemien)
Invitert foreleser på Foreleser ved Universitetet i Wien, Høsten 2010
Reviewer for«Journal of Curriculum Studies».
Opponent ved doktordisputas v/ Ålborg Universitet, 2014
Reviewer for "Journal of Educatrional Change, from 2014
Undervist i lærerutdanningene, bachelor og masterprogrammene ved Universtietet i Agder.
Publikasjoner:
Editor:Willberg, I. and Midtsundstad, J.H. (2012). Et bidrag til profesjonell identitet for opplæringsansvalige (A contribution to professional identity for teachers). In: Willberg, I., Midtsundstad, J.H., Kristiansen, A., Langfeldt, G. and Skagen, K. (Eds.). (2011).Opplæring i arbeidslivet. En didaktisk innføring.Bergen: Fagbokforlaget.
Midtsundstad, J. H. (2012). Organisasjonsdidaktikk (Organisational Didactics). In: Willberg, I., Midtsundstad, J.H., Kristiansen, A., Langfeldt, G. and Skagen, K. (Eds.). (2011).Opplæring i arbeidslivet. En didaktisk innføring.Bergen: Fagbokforlaget.
Midtsundstad, J.H. (2012).Patient or participant?How professionals construct the child with special needs. In: Tobias Werler, David L. Cameron, Nils R. Birkeland (Eds.): When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Münster/New York/München/Berlin.
Editor: Midtsundstad, J.H. & Werler, T.(2011).Didaktikk i Norden(Didactics in the Nordic Countries).Kristiansand: Portal forlag.
Midtsundstad, J.H. & Werler, T. (2011). Nordisk didaktikk – et spørsmål om perspektiv. (Nordic didiactics – a question of perspective?). In J.H. Midtsundstad & T. Werler.Didaktikk i Norden.Kristiansand: Portal forlag.
Midtsundstad, J.H. (2011).Skandinavisk skoleforståelse i møte med OECD (The Scandinavian understanding of school encounters the OECD). In J.H. Midtsundstad & T.Werler.Didaktikk i Norden. Kristiansand: Portal forlag.
Midtsundstad, J.H. & Hopmann. S. T. (2011). Didaktiske posisjoner i et nordisk perspektiv (Didactic positions in a Nordic perspective).In J.H. Midtsundstad & T. Werler.Didaktikk i Norden.Kristiansand: Portal forlag.
Midtsundstad, J.H. (2011). School Performance and Diversity. In: Werler T. (Ed): Heterogeneity. General Didactics Meets the Stranger. Münster:Waxmann.
Diversity and School Performance.Paper presented at the internationalWorkshop:Heterogeneity. General Didactics Meets the Stranger.University College Volda, 14-15 June.
Editor: Midtsundstad, J. H., & Willbergh, I. (2010).Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning (Didactics – new theoretical perspectives on teaching). Oslo: Cappelen Damm.
Midtsundstad, J. H., & Willbergh, I.(2010). Introduction. In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.),Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning (Didactics – new theoretical perspectives on teaching).Oslo: Cappelen Damm.
Midtsundstad, J.H. (2010).Elevenes muligheter for kultivering og kvalifisering Pupils’ opportunities for cultivation and qualification).In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.),Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning. Oslo: Cappelen Damm.
Midtsundstad, J.H. (2010).Lærerutdanningens allmenndidaktikk (General didiactics of teacher training).In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.),Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning. Oslo: Cappelen Damm.
Midtsundstad, J.H. (2010).Et bidrag til læreres kunnskapsgrunnlag (A contribution to teachers’ knowledge foundation).In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.),Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning.Oslo: Cappelen Damm.
Midtsundstad, J.H. and Hopmann, S.T. (2010). Diversity United.The Scandinavian Traditions of Lesson Planning.In:Bildung und Erziehung. Unterrichtsplanung iminternationalen Vergleich. Bøhlau Verlag Køln WeimarWien. 63/4, (p. 431-450).
August 2014-2016: Post .doc: "En allmenndidaktisk teori om skoleutvikling (School-In)". Et prosjekt som utforsker sammenhengen mellom undervisningskommunikasjon, skolekultur og lokalmiljø.
August 2012- Februar 2015: "Lærende Regioner" Hvorfor skårer skolene i Sogn og Fjordane så mye bedre på nasjonale prøver enn andre regioner i Norge. Et NFR finansiert PRAKUT prosjekt bestående av tolv delprosjekter ved ulike høgskoler og universiteter i Norge. Prosjektet er initiert av Professor Gjert langfeldt og ledet av Göran Sördelund ved høgskolen i Sogn og Fjordane. V/Universtietet i Agder prosjektet: Klasseromsforskning: KLARAS: v/Turid Skarre Aasebø, Ilmi Wilbergh og Turid Skarre Aasebø.
August 2012 – Desember 2014:“Drop-In projektet: Utvikling av en forebyggende metode for å veilede barn og unge til en mer positiv elevrolle. Et prosjekt finansiert av Helsedirektoratet under satsningen:Psykisk helse i skolen. støttet av Universitetet i Agder i samabeid med Vennesla kommune og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser - Aktiv Ung. Metoden presenteres på egen nettside: dropinmetoden.no
Juni 2008 - Juni 2010: Prosjektet: ”Samarbeid til barnets helhetlige utbytte. Barnehagebarn med nedsatt funksjonsevne” - Et NFR- støttet prosjekt i programmet: FoU i praksis. Prosjektet var et samarbeid mellom Agderforskning og Universitetet i Agder, ledet av førsteamanuensis David Lansing Cameron ved Universitetet i Agder.
Sist endret: 19.08.2022 09:08