Lene C.H Sirevåg har siden 2019 vært ansatt ved institutt for pedagogikk, Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitet i Agder. Lene var ansatt i stipendiatstilling gjennom satsingen Democratic Mobilisation (DEMO), fra 2019 til 2023, og den første stipendiat til å disputere under denne satsingen. Dette er en satsing som har som mål å sette fokus på demokratiets rolle i pedagogikk og utdanning.
Lene er nå fast ansatt som førsteamenuensis ved institutt for pedagogikk.
JURE koordinator for SIG 13 Moral and Democratic Education, en undergruppe i organisasjonen European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Lene har i den forbindelse vært med å arrangere internasjonale akademiske konferanser.
-----
Master Education, youth and child studies (2012) Kings College London University. London, Storbritannia.
PhD i pedagogikk (ferdig vår 2023). Universitetet i Agder, Institutt for pedagogikk
PhD studie: Lekent medborgerskap: mellom forstyrrelser og produktive brudd. En etnografisk studie av demokratisk levd liv og barns medborgerskap i barneskolen. Link: AURA: Playful citizenship: Between disturbances and productive ruptures (unit.no)
Lene underviser, har vært emneansvarlig og er fagkoordinator for pedagogikkemnene på Lærerutdanning for tospråklige læreree. Her underviser hun i pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk.
I tillegg underviser hun i enkeltemner tilhørende Educational comparative studies, Barnehagelærerutdanningen og tidvis er hun inne også på andre emner å underviser.
Bred erfaring fra ulike prosjekt i inn og utland hvor hun har jobbet mye med barns rettigheter og barns demokratisk deltakelse i ulike deler av velferdsapparatet, spesielt i tilknytning skole og utdanningssektoren. Både i direkte rådgivning med barn, og mer systemtiske tilnærminger.
Undervisning i høyere utdanning, Universitetet i Agder.
Arrangør av nasjonale og internasjonale konferanser.
2022: Akademisk konferanse: Moral and Democratic Education: EARLI SIG13 Conference 2022
Barns demokratiske medborgerskap i skolen og i samfunnet
Etnografi
Barndom
Pedagogiske institusjoner
Pedagogisk filosofi
Postkolonial perspektiver
Demokratiet tilbake på agendaen i pedagogikk og utdanning
PhD studie:
Lekent medborgerskap: mellom forstyrrelser og produktive brudd. En etnografisk studie av demokratisk levd liv og barns medborgerskap i barneskolen.
Sirevåg, .L.C. (2022). Å lytte til barnas stemme er en krevende pedagogisk praksis. Fædrelandsvennen.
Sirevåg, L.C (2022). Åpne dager på ukeplanen - rom for barns medvirkning. Barnehage.no
Skrevet sammen med pedagogisk leder og barnehagelærer i barnehage i elementer av deres praksis knyttet opp mot mitt avhandlingsarbeid.
Sirevåg, L.C (2021). Mamma, hvorfor har vi lekser? Geita.
Skrevet fra en mors perspektiv, men likevel har teksten relevans knyttet til min faglige interesse i forskning og arbeid.
Sist endret: 7.03.2024 11:03