Jeg er tilknyttet institutt for pedagogikk, hvor veilederutdanning og grunnskolelærerutdanning er mine primærarbeidsområder. Jeg er fagkoordinator i veiledningspedagogikk, og har ansvaret for satsingen på den skolebaserte utdanningen for lærerutdannere i praksisfeltet. Jeg har utviklet studiet i nært samarbeid med avdeling for lærerutdanning, ledelsen ved lærerutdanningsskolene og skoleeiere.
Jeg har en allmennlærerutdanning med fordypning i musikk, spesialpedagogikk og ledelse. Min masterutdanning er innen kunst- og håndverksdidaktikk, hvor jeg fordypet meg i strikket samtidskunst. Ved siden av arbeidet som allmennlærer i grunnskolen, har jeg hatt flere offentlige verv.
Jeg er medlem av norske kunsthåndverkere, og har stilt ut i flere fagfellejuryerte utstillinger både lokalt og nasjonalt. Jeg bruker strikking som kunstnerisk uttrykk, og strikker skulpturer. I utdanningen av lærerstudentene jobber jeg med estetiske læreprosesser, der jeg tar utgangspunkt i mine kunstverk.
I samarbeid med min kollega Irina I. Amdal har jeg jobbet med et spennede forskningsprosjekt om hvordan praksislærere ser på sin rolle som lærerutdannere. Undersøkelsen er gjort blant deltagere i veiledningsstudiet for lærerutdannere i praksisfeltet, og er knyttet til de fem lærerutdanningsskolene ved grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Agder. En artikkel på bakrunn av arbeidet ble gitt ut våren 2023.
Jeg forsker for tiden på bruken av Lesson Study som metode for utvikling av et profesjonsfellesskap ved en videregående skole.
Høsten 2022 fikk jeg midler fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Demokratisk Beredskap mot Rasisme og Antisemittisme (Dembra) til utviklingsarbeid om estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap. Dette er knyttet til mitt arbeid med estetiske læreprosesser for studenter på grunnskolelærerutdanningen.
Jeg er fagkoordinator for et emne i veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet. Emnet går over tre semestre, og tar for seg temaene profesjonskunnksap, veiledningsteori og metode og læreren med forskerblikk. Jeg underviser på alle tre semestrene.
I tillegg underviser jeg i pedagogikk i grunnskolelærerutdanningen, og da særlig 2. året hvor temaet er elevmangfoldet. Jeg er involvert med prosjekter i estetiske læreprosesser både på 2 GLU og 5 GLU.
Jeg har bred undervsningerfaring både fra grunnskolen og videregående skole. Jeg har vært kontaktlærer, særlig på barnetrinnet, og faglærer innen kunst og håndverk.
Lærerutdanning og utdanning av lærerutdannere i praksisfeltet.
Estetiske læreprosesser
Veiledningspedagogikk.
Samskaping.
Forskningsprosjekt om praksislæreres rolle som lærerutdannere.
Forskningsprosjekt om Lesson Study som metode for profesjonsutvikling
FoU-prosjekt knyttet til estetiske læreprosesser i undervisning for å hindre utenforskap.
Arbeid med estetiske lærerprosesser med grunnskolelærerstudenter 2. studieår.
https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/nyheter-lu/estetiske-laeringsprosesser-i-tilpasset-opplaering
Foredrag "It`s all about telling stories".
https://plymouth.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=360144de-dbc5-435b-a4b4-af87010cc87d
Sist endret: 23.08.2023 14:08