Liv Bente H. Friestad er førsteamanuensis ved Institutt for økonomi ved Handelshøyskolen UiA, og hun er studieprogramleder for masterprogrammet i økonomi og administrasjon - siviløkonom og master i International Business. Hun har en dr.oecon. grad i økonomisk styring fra Norges Handelshøyskole.
Friestad har forsket på utforming og bruk av styringssystemer i grunnskolen, og på sammenhengen mellom utforming og bruk av styringssystemer og elevers faglige resultater. I det nasjonale forskningsprosjektet Lærende regioner ledet Friestad et delprosjekt som studerte årsaker til forskjeller i elevers prestasjoner.
Forskningen har resultert i artikler i Journal of Management Control og Public Money and Management, og kapitler i lærebøker.
For Agderforskning har Friestad tidligere arbeidet spesielt med utforming og bruk av sammenlignbare styringsdata. Hun har gjennomført flere skolestrukturanalyser og bistått kommuner i Sør-Norge i deres arbeid med skolestrukturendringer.
Gjennom årene har Friestad undervist flere økonomikurs ved UiA, inkludert ulike økonomistyringsemner. Hun har også undervist i UiAs etter- og videreutdanningsprogrammer og i rektorutdanningen ved Norges handelshøyskole.
Faglige interesser:
Emner undervist ved UiA de senere år:
Do design and use of management control systems affect student performance
Liv Bente H. Friestad deltok fra 2012 til 2014 i forskningsprosjektet Lærende regioner (https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=412555) finansiert av Norges forskningsråd. Friestad var leder for delprosjektet "Do design and use of management control systems affect student performance" https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=409980.
I prosjektet ble det samlet inn data fra skoler og kommuner. I tillegg fikk prosjektet tilgang til data fra SSB. Data fra offentlig statistikk inngår også i prosjektet.
Friestad har fortsatt publikasjoner basert på data fra dette prosjektet i arbeid. I forbindelse med søknad om utsatt slettefrist for data samlet inn i prosjektet og data utlevert fra SSB, har det blitt utarbeid Data Protection Impact Assessment - DPIA for prosjektet.
Publikasjoner fra prosjektet:
Friestad, Liv Bente Hannevik (2016). Management control systems and student performance in Norwegian primary education: an exploratory case study. Journal of Management Control. ISSN: 2191-4761. 27 (4). s 323 - 350. doi:10.1007/s00187-016-0233-6.
Friestad, Liv Bente Hannevik (2016). School output control and student performance in Norwegian primary schools — an exploratory study. Public Money & Management. ISSN: 0954-0962. 36 (2). s 137 - 144. doi:10.1080/09540962.2016.1118938.
Friestad, Liv Bente Hannevik (2015). Målstyring i grunnskolen - gjør det noen forskjell?. Skolens kvalitet skapes lokalt: Presentasjon av funn fra forskningsprosjektet "Lærende regioner". ISBN: 978-82-450-1861-5. Fagbokforlaget. Kapittel 7. s 161 - 176.
Sist endret: 10.01.2024 13:01