Spesialpedagogikk
Flerkulturell pedagogikk
Spesialpedagogikk
Tospråklig fagopplæring
NORSEC - Norwegian society, education and culture
Norsk som andrespråk
Universitet
Grunnskole
Videregående skole
Spesialpedagogikk
Flerkulturell pedagogikk
Education in Norway
To skoler under samme tak. En case-studie av segregering blant Bosniere og Kroatere i videregående skole
Spesialpedagogiske utdanning og arbeid
Inkludering av språklige minoriteter i skolen
Utsatt ungdom
Kompetanse for mangfold. Målet med satsingen er at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med minoritetsbakgrunn på en måte som fører til at disse i størst mulig grad fullfører og består utdanningsløpet.
Cameron, D. L. & Jortveit, M. (2014). Do different routes to becoming a special educator produce different understandings of the profession and its core concepts? European Journal of Special Needs Education, 29(4), 559-570. doi: 10.1080/08856257.2014.933544
Cameron, D. L., Lindqvist, G., Tveit, A. D., Göransson, K., Jortveit, M. & Nilholm, C. (antatt). A Comparative Investigation of Special Educator Preparation in Norway and Sweden. British Journal of Special Education.
Jortveit, M. (2014). Inkludering i en flerkulturell skole. Doktoravhandling, Universitetet i Agder, Kristiansand.
Jortveit, M. (2015). Cultural trasitions in Norwegian schools. I D. L. Cameron & R. Thygesen (red.), Transitions in the field of special education : theoretical perspectives and implications for practice. Münster: Waxmann.
Jortveit, M. (2017). Inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen. Kristiansand: Portal Akademisk.
Jortveit, M. (2017). Skolen i det flerkulturelle Norge. I B. E. Johnsen (red.), På vandring og på flukt. Migrasjon i historisk perspektiv. . Oslo: Cappelen Damm.
Jortveit, M. & Haraldsen, Å. (2018). Når usikkerhet er utgangspunkt for samarbeid. I H. Omdal & R. Thygesen (red.), Å falle mellom to stoler. Oslo: Universitetsforlaget. In press
Jortveit, M. (2018). Inkludering som rettighet, godhet og verdighet. Norsk pedagogisk tidsskrift, Antatt.
Kovač, V. B. & Jortveit, M. (2011). The "Why, What, and How" of inclusion from the practitioner's point of view. inclusion of immigrant children in the Norwegian educational system. Power and Education, 3(3), 291 - 305.
Kovač, V. B., Tveit, A. D., Cameron, D. L. & Jortveit, M. (2017). “Bridging Old Relations”: The (De)Construction of Ethnic Identity in the Educational Context of Bosnia and Herzegovina From the Teachers' Point of View. Journal of Language, Identity & Education, 16(1), 32-44. doi: 10.1080/15348458.2016.1260456
Sist endret: 4.01.2019 12:01