Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Mette Kristin Ragnhildstveit Sætra

Universitetslektor

Assisterende instituttleder IHSV, Grimstad Studieprogramleder bachelor sykepleie, studiested Grimstad

 
Kontor:
C4032 ( Jon Lilletuns vei 9, Grimstad )

Ansatt som universitetslektor på UiA siden april 2018, tilknyttet bachelorutdanningen i vernepleie og nå bachelorutdanningen i sykepleie.

Utdannet sykepleier fra Stord sjukeplaiarhøgskule (1987), har mastergrad i ledelse fra UiA (2009), samt videreutdanninger i tverrfaglig veiledning og sosialpedagogikk. Har vært tilknyttet universitets- og høgskolesektoren siden 2006, primært på bachelor sykepleie, der omdreiningspunktet har vært undervisning og veiledning, emne- og studieprogramledelse, samt instituttledelse.

Den kliniske erfaring som sykepleier er fra medisinske og kirurgiske avdelinger i spesialisthelsetjenesten, samt fra hjemmebaserte tjenester. Har i perioder vært tilknyttet videregående opplæring som lærer i utdanningen av helsefagarbeidere. Kjernen i kompetanseprofilen er utdanningsledelse/personalledelse, veiledning og fagdidaktikk/pedagogikk.

Er nå assisterende instituttleder på institutt for helse- og sykepleievitenskap, studiested Grimstad.

Faglige interesser

Sætra, M.R. (03/2018) "Skryt mer av oss lærer" - en ungdomskultur i møte med høyere utdanning.                  Vitenskapelig essay. PhD - kurs i kulturdidaktikk, Høgskolen i Sørøst - Norge.

Utvalgte publikasjoner

De Presno, Å.K, Gundersen E.D., Sætra, M.R.(2023) Klare retningslinjer er vesentlig ved fare for ikke bestått praksis. Tidsskriftet Sykepleien. DOI: 10.4220/Sykepleiens.2023.91388

Bokanmeldelse: Per Jensen & Inger Uleberg: Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. 2.utg. Oslo: Gyldendal Akademiske, 2019. 440 sider. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3096

Allmenn formidling

Podcast: Skal jeg søke vernepleie eller sykepleie? Mette Ragnhildstveit Sætra & Jens Nærbø, mars 2023 https://player.captivate.fm/episode/a4487d2f-d365-4aa6-b896-b0821678ee72

 

Presentasjon/innlegg på konferanse om teknologi/teknologiforståelse i bachelorutdanningen av sykepleiere i regi av Norsk Sykepleierforbund april 2023: Hvordan har studiestedene tatt kravene i RETHOS innenfor teknologi og digital kompetanse inn i utdanningen, og hvordan man har lagt opp undervisning for å oppnå læringsutbyttene på området?

Vitenskapelige publikasjoner

  • Melby, Kristian Leonard; Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Safari, Mugula Chris; Bachke, Carl Christian (2024). «Dette skremmer meg litt, og jeg tror det blir utfordrende»: En tematisk innholdsanalyse av studentskrevne logger fra første praksisperiode i vernepleierstudiet. UNIPED. ISSN: 1500-4538. 47 (1). s 74 - 88. doi:10.18261/uniped.47.1.7.
  • Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Melby, Kristian Leonard; Safari, Mugula Chris; Bachke, Carl Christian (2022). «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN: 2535-3047. 7doi:10.15845/ntvp.v7i1.3413.
  • Hansen, Linda Iren Mihaila; Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Oterholt, Frank (2021). Profesjonsessay i utdanningen – et didaktisk virkemiddel for studenter til å utvikle sin sykepleieridentitet og «sykepleiekraft»..
  • Bachke, Carl Christian; Melby, Kristian Leonard; Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Safari, Mugula Chris (2019). LOGGSKRIVING FRA PRAKSIS I VERNEPLEIERSTUDIET.
  • Sætra, Mette K Ragnhildstveit (2018). Model of practical skill performance.
  • Sætra, Mette K Ragnhildstveit (2018). Model of practical skill performance.

Sist endret: 7.04.2024 20:04