Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Monika Øgård

Stipendiat

 
Kontor:
E1222 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg er utdannet yrkesfaglærer og er ansatt som universitetslektor ved institutt for pedagogikk. I 2020 fullførte jeg master i yrkespedagogikk. Fra tidligere har jeg en master i ledelse fra 2009. I dag er jeg stipendiat i pedagogikk hvor jeg forsker på faget Yrkesfaglig fordypning. 

Min arbeidserfaring har jeg fra videregående skole, både som yrkesfaglærer og avdelingsleder. I tillegg har jeg erfaring som leder i næringslivet.  

 

Undervisning

Ped9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere

Desentralisert kompetanseutvikling

Arbeidserfaring

Avdelingsleder Dahlske videregående skole

Yrkesfaglærer Dahlske videregående skole

 

Faglige interesser

Faglig er jeg spesielt engasjert i yrkesfag, med fokus på hvordan elevene kan oppleve mestring.

"Boundary learning" er et tema som engasjerer meg, med særskilt interesse for faget yrkesfaglig fordypning. 

Andre temaer jeg engasjerer meg i:

  • Lærer-elev relasjon
  • Skoleutvikling 
  • Skoleledelse
  • Danning 

Prosjekter

Utviklingsnettverk i desentralisert kompetanseutvikling 

 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Øgård, Monika (2024). Thematic assignments’ contribution to students’ meaning-making of VET concepts during VET-internship in Norway.
  • Øgård, Monika; Bjelland, Aina; Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Vurdering, metoder og utviklingsarbeid.
  • Øgård, Monika; Bjelland, Aina; Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Profesjonsfellesskap og vurdering i skolen.
  • Øgård, Monika (2023). Vurdering og elevmedvirkning.
  • Øgård, Monika; Kari-Anne, Kverneggen (2023). Yrkesfaglig fordypning: muligheter og handlingsrom Kurs Sørlandske lærerstevne.
  • Øgård, Monika (2023). Hvordan kan vurdering utøves i yrkesfaglig fordypning slik at den blir en integrert del av elevenes opplæring? Fagdag Menn i Helse.
  • Øgård, Monika; Hillen, Prof. Andrea Stefanie (2022). Experiences made with ‘subject matter assignments’ as boundary objects in VET education.

Sist endret: 28.09.2023 10:09