Rotem Shneor er professor i entreprenørskap ved Universitetet i Agder (UiA) Handelshøyskolen i Norge, og fungerer som leder av universitetets Crowdfunding Research Center. Han har en doktorgrad i internasjonal ledelse fra UiA og en mastergrad i internasjonal virksomhet fra Norges Handelshøyskole (NHH).
Forskningen hans inkluderer spørsmål knyttet til crowdfunding-atferd og motivasjoner, internettmarkedsføring, internasjonal markedsføring, og kognitive aspekter ved entreprenørskap.
Han har publisert i ledende tidsskrifter, inkludert Journal of Business Research (JBR), Entrepreneurship and Regional Development (ERD), Decision Support Systems (DSS), Venture Capital (VC), Electronic Markets (EM), E-Commerce Research and Applications (ECRA), Business Horizons (BH), Cross Cultural Management (CCM), Journal of Product & Brand Management (JPBM), International Journal of Emerging Markets (IJoEM), Journal of e-Business, Global Business and Organizational Excellence (GBOE), og Baltic Journal of Management ( BJM) blant andre.
Siden 2023 fungerer han som sjefredaktør for Journal of Alternative Finance (ALF) utgitt av SAGE publishing.
I tillegg har Prof. Shneor fungert som hovedredaktør på et populært redigert bind om Advances in Crowdfunding Research and Practice av Palgrave McMillan, og medredigert flere spesialutgaver for Baltic Journal of Management (BJM).
De siste årene har han også fungert som assisterende forsker ved Cambridge University Center for Alternative Finance, medforfatter av de årlige benchmarking-rapportene for alternativ finans.
De siste tiårene har han undervist i en rekke kurs i entreprenørskap, markedsføring og forbrukeratferd på bachelor-, master- og doktorgradsnivå, samt veiledet dusinvis av vellykkede masteroppgaver og flere doktorgradsavhandlinger innen ulike områder.
I tillegg til sin akademiske forskning og undervisning, er han tett involvert i industrisamarbeid med gründere og aktører innen crowdfunding og FinTech-sektorene.
Hans ekspertise har gjort ham til en populær foredragsholder og mediekommentator i spørsmål knyttet til crowdfunding i Norden, Europa og globalt, og har holdt foredrag og seminarer rundt om i verden om relaterte temaer.
Bachelor courses:
Master's courses:
PhD courses:
- Mortivasjoner for Crowdfunding-bidrag og engasjement
- Suksessfaktorer for Crowdfunding-kampanjer
- Sammenligninger på tvers av Crowdfunding-betingelser og dynamikk
- Fellesskapsaspekter ved Crowdfunding-atferd
- Korte- og langsiktige effekter av Crowdfunding-opplevelser
- Faktorer som påvirker entreprenørielle intensjoner til studenter
--------------------------------------------------
Main current research projects :
- Motivations for Crowdfunding contributions and engagement
- Success factors of Crowdfunding campaigns
- Cross-country comparisons of Crowdfunding Conditions and Dynamics
- Community aspects of Crowdfunding behavior
- Factors influencing entrepreneurial intentions of students
--------------------------------------------------
Research groups:
- Entrepreneurship and Innovation
- Emerging Markets
- Marketing
Shneor, R., L. Zhao, and J. Fabian Michael Goedecke (2023), On relationship types, their strength, and reward crowdfunding backer behavior. Journal of Business Research. 154: p. 113294 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.08.058.
Lukkarinen, A., Shneor, R., & Wallenius, J. (2022). Growing pains and blessings: Manifestations and implications of equity crowdfunding industry maturation. Decision Support Systems, 157, 113768. doi:https://doi.org/10.1016/j.dss.2022.113768
Zhao, L., Shneor, R., & Sun, Z. (2022). Skin in the game: Self-funding and reward crowdfunding success. Business Horizons, 65(1), 89-100. https://doi.orh/10.1016/j.bushor.2021.09.007
Baah-Peprah, P., & Shneor, R. (2022). A trust-based crowdfunding campaign marketing framework: theoretical underpinnings and big-data analytics practice. International Journal of Big Data Management, 2(1), 1-24. https://doi.org/10.1504/IJBDM.2022.119453
Serwaah, P., & Shneor, R. (2021). Women and entrepreneurial finance: a systematic review. Venture Capital, 23(4), 291-319. https://doi.org/10.1080/13691066.2021.2010507
Shneor, R., Munim, Z. H., Zhu, H., & Alon, I. (2021). "Individualism, collectivism and reward crowdfunding contribution intention and behavior". Electronic Commerce Research and Applications, 47, 101045. doi:https://doi.org/10.1016/j.elerap.2021.101045
Shneor, R., Mrzygłód, U., Adamska-Mieruszewska, J. and Fornalska-Skurczyńska, A. (2021) "The role of social trust in reward crowdfunding campaigns’ design and success". Electron Markets. 32, 1103–1118. https://doi.org/10.1007/s12525-021-00456-5
Munim, Z.H., Shneor, R., Adewumi, O.M. and Shakil, M.H. (2020), "Determinants of crowdfunding intention in a developing economy: ex-ante evidence from Bangladesh", International Journal of Emerging Markets, 16(6), 1105-1125. https://doi.org/10.1108/IJOEM-08-2019-0657
Shneor, R. and Vik, A.A. (2020), "Crowdfunding success: a systematic literature review 2010–2017", Baltic Journal of Management, Vol. 15 No. 2, pp. 149-182. doi:https://doi.org/10.1108/BJM-04-2019-0148
Shneor, R. & Munim, Z. H. (2019). Reward crowdfunding contribution as planned behaviour: An extended framework. Journal of Business Research, Vol. 103, No. ahead of print, pp. 56-70. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.06.013
Sist endret: 9.03.2023 10:03