Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Sissel Heidi Helland

Førsteamanuensis

Fagkoordinator: mat- og måltid i barnehagen - BLU og EVU

 
Kontor:
I1-021 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg er medlem av det prioriterte forskningssenteret Lifecourse Nutrition, som fokuserer på mat og ernæring i de tidlige fasene av livet. Mitt vitenskapelig arbeid kretser rundt mat- og måltider i barnehagen: barn i barnehagealder, med spesielt fokus på matneofobi, matpreferanser og matmot, de ansattes mat- og måltidspraksis i barnehagen, samt implementering av helsefremmende, pedagogiske tiltak, inkludert Sapere-metoden.

Jeg underviser primært i barnehagelærerutdanningen og fungerer som fagkoordinator for fordypning i mat og måltid. Jeg har også ansvaret for EVU-kurset: Mat- og måltid i barnehagen for barnehagelærere.

Forskning

  • Mat og måltid i barnehagen
  • Matneofobi og matmot
  • Måltidspraksis
  • Sapere-metoden
  • Barnehagelærere og deres mat- og måltidserfaringer
  • Implementering av helsefremmende mat- og måltidstiltak i barnehagen

Du finner mer informasjon her: 

https://www.uia.no/en/research/priority-research-centres/centre-for-lifecourse-nutrition

Undervisning

Barnehagelærerutdanning, bachelor, master og EVU.

Arbeidserfaring

  • Kokk
  • Barnehagelærer - leder
  • Praksislærer i barnehagelærerutdanning
  • Førsteamanuensis 

Faglige interesser

  • Barns matvariasjon
  • Tidlig sunn spiseutvikling og etablering av matvaner
  • Pedagogisk, helsefremmende mat- og måltidspraksis
  • Barn som rollemodeller
  • Mat og matordninger i barnehagen
  • Matlaging
  • Sensorikk og Sapere-metoden
  • Matneofobi og selektivt matinntak
  • Barnehageansattes matpreferanser og matneofobi
  • Matmot og matglede
  • Matdanning
  • Implementering av helsefremmende mat og måltidstiltak
  • Veiledning, samarbeid og ledelse i barnehagen

Prosjekter

  • Barns Matmot
  • Barns Matmot 2.0
  • Matnyttig
  • Sammen rundt bordet

Allmenn formidling

  • Helsedirektoratet/UiO
  • Nasjonal kompetansetjeneste for barn med spise- og  ernæringsvansker
  • Høgskolen i Oslo og Akershus/Forbrukerrådet
  • Norske Kvinners Sanitetsforening
  • Sapere AISBL
  • Forskningsdagene - femte klassinger 
  • Forskningsdagene - stand på Kristiansand torg
  • Sørlandsk lærerstevne, UiA
  • Konferanser i regi av lærerutdanning ved UIA
  • Mat- og helse konferansen 2019
  • Arendalsuka
  • Arendal kommune, barnehageetaten
  • Norges Sjømatråd, fagsamling Fiskesprell
  • Vestfold og Telemark Fylkeskommune, Liv og røre barnehager
  • NRK nasjonalt og regionalt, Aftenposten, Klassekampen, Bergens tidende, Fædrelandsvennen, Agderposten, Medlemsbladet Fredrikke, Forskning.no, Barnehage.no, Utdanningsnytt.no

Vitenskapelige publikasjoner

  • Helland, Sissel Heidi; Bjørkkjær, Tormod; Vejrup, Kristine; Øverby, Nina Cecilie (2024). Enhancing core components for a digital “healthy eating” resource in early childhood and care settings: staff’s perceptions and needs. BMC Public Health. ISSN: 1471-2458. 24doi:https://doi.org/10.1186/s12889-024-20456-2.
  • Osorio, Natalie Garzon; Vik, Frøydis Nordgård; Helle, Christine; Hillesund, Elisabet Rudjord; Øverby, Nina Cecilie; Helland, Sissel Heidi; Love, Penelope; Barker, Mary Elizabeth; Van Daele, Wim; Abel, Marianne Hope; Rutter, Harald Roderick; Bjørkkjær, Tormod; Gebremariam, Mekdes; Lian, Henrik; Medin, Anine Christine (2024). Implementing an early-life nutrition intervention through primary healthcare: staff perspectives. BMC Health Services Research. ISSN: 1472-6963. 24 (1). doi:10.1186/s12913-024-11582-z.
  • Helland, Sissel Heidi; Vejrup, Kristine; Øverby, Nina Cecilie (2024). I’m not sure whether I will implement it”: exploring barriers and facilitators to implementing a digital “healthy eating” resource in early education and care settings - teachers’ perspectives.. BMC Public Health. ISSN: 1471-2458. 24doi:10.1186/s12889-024-19014-7..
  • Medin, Anine Christine; Vik, Frøydis Nordgård; Helle, Christine; Helland, Sissel Heidi; Wills, Andrew Keith; Osorio, Natalie Garzon; Lian, Henrik; Iveland Ersfjord, Torunn; van Daele, Wim; Bjørkkjær, Tormod; Valen, Erlend Larsen; Gebremariam, Mekdes; Grasaas, Erik; Kiland, Charlotte; von Thiele Schwarz, Ulrica; Hope Abel, Marianne; Love, Penny; Campbell, Karen; Rutter, Harry; Barker, Mary Elizabeth; Hillesund, Elisabet Rudjord; Øverby, Nina Cecilie (2024). Scaling up evidence-based digital early life nutrition interventions in a county setting: an implementation trial – protocol for Phase 2 of the Nutrition Now project. Frontiers in Public Health. ISSN: 2296-2565. 11doi:10.3389/fpubh.2023.1326787.
  • Helland, Sissel Heidi; Bjørkkjær, Tormod; Grasaas, Erik; Øverby, Nina Cecilie (2022). Staff feeding practices, food neophobia, and educational level in early education and care settings: A cross-sectional study. Appetite. ISSN: 0195-6663. 180doi:10.1016/j.appet.2022.106379.
  • Blomkvist, Eli Anne Myrvoll; Wills, Andrew Keith; Helland, Sissel Heidi; Hillesund, Elisabet Rudjord; Øverby, Nina Cecilie (2021). Effectiveness of a kindergarten-based intervention to increase vegetable intake and reduce food neophobia amongst 1-year-old children: a cluster randomised controlled trial. Food & Nutrition Research (FNR). ISSN: 1654-6628. 65doi:10.29219/fnr.v65.7679.
  • Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie; Blomkvist, Eli Anne Myrvoll; Hillesund, Elisabet Rudjord; Strømmer, Sofia; Barker, Mary Elizabeth; Bjørkkjær, Tormod (2021). Wow! They really like celeriac! Kindergarten teachers' experiences of an intervention to increase 1-year-olds' acceptance of vegetables. Appetite. ISSN: 0195-6663. 166doi:10.1016/j.appet.2021.105581.
  • Blomkvist, Eli Anne Myrvoll; Hillesund, Elisabet Rudjord; Helland, Sissel Heidi; Simhan, Indra Laetitia; Øverby, Nina Cecilie (2019). Diet and Neurodevelopmental Score in a Sample of One-Year-Old Children-A Cross-Sectional Study. Nutrients. ISSN: 2072-6643. 21 (11). doi:10.3390/nu11071676.
  • Johannessen, Berit; Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie; Fegran, Liv; Bere, Elling (2018). "A bumpy road": Kindergarten staff experiences of participation in an intervention to promote healthy diets in toddlers. Appetite. ISSN: 0195-6663. 127s 37 - 43. doi:10.1016/j.appet.2018.04.008.
  • Blomkvist, Eli Anne Myrvoll; Helland, Sissel Heidi; Hillesund, Elisabet Rudjord; Øverby, Nina Cecilie (2018). A cluster randomized web-based intervention trial to reduce food neophobia and promote healthy diets among one-year-old children in kindergarten: study protocol. BMC Pediatrics. ISSN: 1471-2431. 18 (232). s 1 - 8. doi:10.1186/s12887-018-1206-8.
  • Helland, Sissel Heidi; Bere, Elling; Bjørnarå, Helga Birgit; Øverby, Nina Cecilie (2017). Food neophobia and its association with intake of fish and other selected foods in a Norwegian sample of toddlers: A cross-sectional study. Appetite. ISSN: 0195-6663. 114s 110 - 117. doi:10.1016/j.appet.2017.03.025.
  • Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie (2017). Fremtidens barnehager – økt fokus på barns medvirkning i matlaging i barnehagen. Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen. ISBN: 9788215027265. Universitetsforlaget. Kapittel 4. s 57 - 67.
  • Djupegot, Ingrid Laukeland; Nenseth, Camilla; Bere, Elling; Bjørnarå, Helga Birgit; Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie; Torstveit, Monica Klungland; Stea, Tonje Holte (2017). The association between time scarcity, sociodemographic correlates and consumption of ultra-processed foods among parents in Norway: a cross-sectional study. BMC Public Health. ISSN: 1471-2458. 17 (1). doi:10.1186/s12889-017-4408-3.
  • Helland, Sissel Heidi; Bere, Elling; Øverby, Nina Cecilie (2016). Study protocol for a multi-component kindergarten-based intervention to promote healthy diets in toddlers: a cluster randomized trial. BMC Public Health. ISSN: 1471-2458. 16 (1). doi:10.1186/s12889-016-2952-x.
  • Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie (2021). Barn, matmot og måltider. Helsefremmende og pedagogisk praksis.. ISBN: 9788202709778. Cappelen Damm Akademisk. s 164.
  • Helland, Sissel Heidi (2024). Fra pasta og kjøttboller, til fisk og sellerirot.
  • Helland, Sissel Heidi; Hillesund, Elisabet Rudjord (2024). – Et undervisningskjøkken for fremtiden.
  • Lian, Henrik; Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie (2024). Implementation strategies: Lessons learned during an e-learning intervention to improve dietary behaviors and feeding practices in Early Childhood Education and Care.
  • Øverby, Nina Cecilie; Helle, Christine; Helland, Sissel Heidi (2024). Forskerfokus: Den lange veien mot (noe) Matnyttig.
  • Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie (2023). The Sapere Method in Early Childhood Education and Care. Nutrition Now project and Sensory training according to the Sapere method.

Sist endret: 5.04.2024 08:04